Media har en enorm påverkan på vår uppfattning i olika frågor. Och det som alltid lockar till läsning är nyhetsartiklar som varnar för vad vi kan dö av.
Du är rädd att dö för fel saker
![Rädd för att dö](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fskeletons-gc48657a96_1280.jpg&w=1200&q=75)
![Investerardygnet](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2020%2F04%2Finvesterardygnet400400-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Det utnyttjas naturligtvis av media. Skrämselartiklar har alltid högt läsvärde.
Snedvriden oro
Men det kan bli lite skevt. Vissa livsfarliga ting är lättare oroa än andra.
I en intressant sammanställning av mediautrymmet för möjliga dödsorsaker i tidningen New York Times (NYT) under ett år framgår hur snedvridet riskerna att dö blir förmedlade.
Senaste nytt
Terrorism och mord förklarade 1 procent
Nästan 60 procent av mediautrymmet upptogs av artiklar om terrorism, mord och dråp.
Det ska ställas i relation till dödsorsakerna samma år där just de här faktorerna förklarade blott 1 procent.
Men det är klart att dramaturgin kring terrorism och mord är kittlande. Ju mer brutalt desto intressantare.
![](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2023/06/death.png)
Källa. NY Times
Cancer och hjärtinfarkt de största bovarna
Om de största dödsorsakerna skrevs det betydligt mindre. Cancer och hjärtinfarkter tog livet av hela 60 procent av de avlidna i USA 2016.
Dessa två livsfarliga åkommor fick dela på 16 procent av mediautrymmet i NYT.
Oroar oss för fel saker
Likaså fick trafikolyckor -7,6 procent av dödsfallen och sjukdomar i anslutning till respiratorer – 7,4 procent av dödsfallen – marginell uppmärksamhet i media.
Det verkar helt enkelt som om vi oroar oss för fel dödsorsaker.
Relaterade artiklar:
Världen blir mer jämlik – inte tvärt om.