Satsa på SAS istället för Scandic Hotels Group. Så borde investerare spela på återhämtningen i resebranschen om man skall tolka den senaste statistiken från branschen.

ANNONS

Båda branscherna har varit nere för räkning under pandemin. Aktieutvecklingen har varit bättre i Scandic Hotels Group än i flygbolaget SAS. Men så borde det kanske inte vara.

Kollaps för internationell turism

Enligt en färsk mätning från UNWTO (Nations World Tourism Organization) beräknas den globala internationella turismen komma tillbaka först 2024. I bästa fall.

v världens ledande reseexperter tror hälften att den internationella turismen är tillbaka på 2019 års nivåer tidigast om tre år.

Och det är just den resekategorin som spenderar mest och är lönsammast för branschen. Det går åt rätt håll, men från låga nivåer. Under första kvartalet i år kollapsade bokningarna för just internationella turister med ett fall på hela 83 procent.

Det gör nedgången i kvartalet med marginal till det sämsta kvartalet i historien.

Lång väg till återhämtning inom turistnäringen

Då ser det betydligt bättre ut för flyget. I USA, som ligger några månader före Sverige i återhämtningen är flygresandet redan tillbaka på samma nivåer som före pandemin, enligt statistik från TSA (se diagram nedan).

Flygresorna ökar enligt TSA

ANNONS
ANNONS

Och det är sannolikt med betydligt bättre lönsamhet jämfört med 2019. Priserna är högre och antalet anställda färre.

Nu vänder det för SAS

SAS har exempelvis halverat antalet piloter och kabinanställda och kör nu på 100 procent, om än med färre plan.

Senaste kvartalsrapporten var inte aptitlig med en intäktsminskning på 63 procent och en negativ rörelsemarginal på 106 procent!

Men nu kommer det att bli bättre.

Läs mer om SAS och Scandic Hotels Group:

Flyget lyfter – stark comeback väntas. Dagens PS

Scandic fick miljarder i statligt stöd och gav vd 10,9 miljoner. Dagens PS

Flygbolaget SAS ökar kraftigt i Maj. Dagens PS

Scandic, den mest blankade aktien. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

SAS får 3 miljarder av de statliga huvudägarna. Dagens PS