Förr i tiden var det vinst efter skatt och P/E-tal som kommunicerades från företag och analytiker. Numera är det allt som oftast andra vinstmått och nyckeltal.

ANNONS

Investerare har fått börja vänja sig vid EBITDA (vinst före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar) eller EV/EBIT (börsvärde +- skulder/vinster före räntor och skatt).

Pragmatisk marknadsföring

De här nya begreppen har blivit allt vanliga ju högre börsen värderats. Det har nämligen den egenheten att vinsterna framstår som högre och nyckeltalen lägre.

Det är ofrånkomligt att misstänka att användningen har ett syfte att framställa aktien som mer köpvärd. En snällare tolkning är att det är pragmatisk marknadsföring.

Lurendrejeri enligt Buffet och Munger

De som känner sig obekväma med nyordningen kan få stöd av den legendariska förvaltarduon Warren Buffett/Charlie Munger.

Ännu mer aktuellt idag

I videoklippet nedan ondgör de sig över, i deras tycke, lurendrejeriet. Inspelningen är från Berkshire Hathaways bolagsstämma 2003 men är om möjligt ännu mer aktuell idag. Håll till godo.

ANNONS
ANNONS

Relaterade artiklar:

Alla klarar Buffets recept för framgång. Dagens PS