Om någon undrar var världens konsumenter lägger tid och pengar just nu så ger nedanstående graf en bra ledtråd. Den visar hur mycket som globalt spenderas på appar i Apples och Googles båda operativsystem.

Och det är inga småpengar för en produkt som inte existerade för 13 år sedan.

1 200 miljarder kronor

Under förra året betalades det hela 1 200 miljarder kronor världen över för appar och tjänster kopplade till apparna. Det motsvarar en ökning om 20 procent från året innan.

Apple drog in mest. Techjätten håvade in nästan två tredjedelar av kakan. Detta trots att googles androidtelefoner har betydligt fler användare. Allt enligt Sensor Tower – Market-Leading Digital & Mobile Intelligence.

Källa: Sensor Tower Store Intelligence

 

Spotify 10:a

Hur topplistan för appar ser ut för de intäktsmässigt största apparna är inte känt. Däremot finns statistik på vilka appar som laddats ned mest. Numera toppas den listan av dansappen TikTok, följt av Instagram, Facebook och Whatsapp.

Värt att notera är att Meta (som tidigare hette Facebook) är ägare till såväl Instagram som Whatsapp och naturligtvis Facebook. Svenska Spotify ligger på en hedrande tiondeplats.

ANNONS

Läs även:  Kvinnorna med högst miljonlöner – Spotify-chefen i topp [Dagens PS]

Se upp – att investera i stadsobligationer är lika riskfyllt som i aktier [Dagens PS]

Analys: Aktiemarknaden kan överdriva oron för Ukraina [Dagens PS]