Aktiemarknaden har de senaste två åren fått en lektion i hur viktiga halvledare är för industrin och världsekonomin. Bristen på halvledare har nämligen varit en följetång för drabbade företag alltsedan pandemin.

ANNONS

Produktionsstopp och prishöjningar har allt som oftast sin förklaring i just bristen av halvledare. Bilindustrin har varit speciellt hårt drabbade.

Bristen på halvledare har tilltagit

Företagen har gett lite blandade signaler om när de tror av utbudet av halvledare skall vara i balans och i nivå med efterfrågan. Men att döma av den senaste statistiken, i grafen nedan återgiven av mäklarfirman  SIG | Susquehanna International Group, LLP, så lär inte problemet vara avhjälpt än på ett tag.

Faktum är att halvledarbristen istället har tilltagit.

Graf över brist på halvledare
Källa: Susquehanna Financial

Inte i vinstprognoserna

Under mars månad var väntetiden, enligt Susquehanna, för halvledare i snitt 27 veckor. Det är mer än i februari och nästan dubbelt upp mot situation 2020 mitt i pandemin.

Det är svårt att se att kurvorna skall vända inom kort. I Kina har nolltoleransen mot Covid-19 stängt ned flera viktiga städer (bland annat Shanghai) och hamnar.

Bristen på halvledare innebär att Volvo, Volvo Cars, Scania och hela fordonsindustrin sannolikt kommer att fortsätta att ha produktionsproblem under innevarande år.

Det ligger inte i dagens vinstprognoser på marknaden.

ANNONS
ANNONS

Relaterade artiklar:

Kris för svenska kronan – bara något starkare än rubeln. Dagens PS