Halvledarbristen slår hårt mot tyska biljätten Volkswagen, som tappat runt 100 000 bilar i krisen på grund av bristen på material.

ANNONS

Den tyska biljätten Volkswagen hade under onsdagen sin årliga presskonferens där de summerade året som gått och pekade ut riktningen för det kommande året.

Corona-pandemin har inneburit stora utmaningar för bilindustrin. Export- och importkedjorna opererade efter små marginaler, och då pandemin slog till innebar det att produktionsstoppen duggat tätt på grund av bristen på material.

Brist på halvledare och processorer

Särskilt har problemen gällt halvledare och processorer, där efterfrågan vida överstigit tillgången eftersom hemelektronik konkurrerar med elbilar, laddhybrider och uppkopplade bilar. Hemelektronik-branschen har slagit rekord då många stannat hemma under pandemin, samtidigt som bilindustrin gått bättre än man trodde i början av pandemin.

Volkswagens koncern-vd Herbert Weiss avslöjade under presskonferensen hur mycket bristen på halvledare och processorer drabbat den tyska industrijätten.

”Vi har förlorat 100 000 bilar och kommer inte att kunna bygga ifatt det.”

Produktionsbortfallet kommer att påverka Volkswagens resultat för 2021. Det hindrar dock inte industrijätten från att ha en positiv syn på framtiden. Temat för presskonferensen var Volkswagens nya accelererings-strategi, som enligt planen ska ge en lönsamhetsmarginal på sex procent 2023.

Siktar på en miljon elbilar i år

Trots krisen – Volkswagen hoppas ändå på att sälja cirka en miljon elbilar 2021 och senast 2025 vill VW vara Europas ledande tillverkare av elbilar.

ANNONS
ANNONS

”Vi hanterade framgångsrikt coronapandemin med strikt kostnadsdisciplin och en stark försäljningsutveckling. Detta gjorde det möjligt för oss att kraftfullt driva vår omvandling även under detta exceptionella år”, säger Ralf Brandstätter, vd för bilmärket Volkswagen i ett pressmeddelande.

För koncernen som helhet siktar man på ännu högre lönsamhet redan 2022, 7-8 procent. Men då ingår bland annat den lönsamma sportbilsjätten Porsche som de senaste åren tjänat runt tio procent årligen.

Läs mer: Volkswagen miljardsatsar på digitalisering – Dagens PS