En innovation som bygger på att samla in koldioxid direkt från fartygens avgaser till havs. Det är bränd kalk som är en del av den hemliga ingrediensen.
Ny innovation kan revolutionera sjöfarten


Mest läst i kategorin
Londonbaserade Alisha Fredriksson är vd på företaget som just nu håller på att utveckla en teknik för att minska sjöfartens klimatpåverkan. Tanken om att samla in koldioxiden direkt från fartygens avgaser till havs slog henne för fyra år sedan.
Idén kom när det slog henne hur svårt det var att få tag på koldioxid till e-metanolproduktion, skriver Ny Teknik.
Läs mer:
Nya fartygsbatterier: “Kan förändra allt”. Dagens PS
Framgångsrika tester på fartyg
Företaget har nu samlat in tillräckligt med pengar för att finansiera sin satsning på så kallad kalciumlooping. Det är en process där koldioxid reagerar med bränd kalk och bildar kalciumkarbonat. Avgaserna från fartyget leds genom en behållare med små partiklar av bränd kalk som binder koldioxiden.
Pilottester på ett containerfartyg har gjorts och då fångades 78 procent att koldioxiden in. Dessutom samlades 90 procent av svavelutsläppen in.

Johan Nilsson/TT)
Innovationen bygger på att allt återvinns
När fartyget har nått kaj tas containrar med den brända kalken i land, koldioxiden separeras igen och kan användas till exempelvis e-metanolproduktion. Även den brända kalken återvinns.
Läs mer:
Seabound demonstrerar sin innovation
Ny Teknik har pratat med en forskare som menar att denna innovation är intressant men att det som kommer avgöra om den börjar användas storskaligt är kostnaden per ton infångad koldioxid.
Vill bekämpa klimatkrisen
I en intervju med CNN i slutet av förra året sade svenskättade Alisha Fredriksson att hon hade en tydlig drivkraft när hon startade Seabound – att bekämpa klimatkrisen och göra så stor skillnad som möjligt.
Den globala sjöfarten, som står för cirka 3 procent av världens utsläpp av växthusgaser, har som mål att bli klimatneutral till omkring 2050. Men än så länge letar fartygsindustrin efter fungerande lösningar för att nå dit.
“Jag tror att jag är en ganska otålig person, men för mig går det alldeles för långsamt med sjöfartens klimatomställning”, sade Alisha Fredriksson till CNN.
Hon har fört diskussioner med flera rederier och siktar på en kommersiell lansering före slutet av 2025.
Läs mer:
Utsläpp från Norges sopor ska fångas in i jättesatsning. Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.