EU är på god väg att förbjuda nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer från 2035. I onsdags klubbades förslaget och inom några månader väntas en slutgiltig omröstning.

ANNONS

I onsdags röstade Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet ja till ett förbud av nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas 2035. Samtidigt röstades förslaget om att införa delmål på vägen till nollutsläpp år 2035 bort. Även ett ändringsförslag om att införa ytterligare ett delmål år 2027 fick nej.

Nu väntar en slutgiltig omröstning där hela Eu-parlamentet måste ta ställning till förslaget, vilket väntas ske i juni. Därefter ska medlemsländer och lagstiftare komma överens om ett regelverk.

Förslaget innebär ett nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotor förbjuds från 2035. Successivt hårdare utsläppskrav ska också fortsätta ställas på nya bilar med förbränningsmotorer som säljs fram till 2035.

Utskottskommittén räknar med att en förbränningsmotor har en livslängd på 10-15 år, vilket betyder att  Europas fordonspark ska vara helt utsläppsfri 2050.

Idag står transporter för en 25 procent utsläppen inom unionen.

ANNONS
ANNONS

EU-kommissionen övervakar övergången

Övergången ska noga övervakas av komissionen för att se hur omställningen påverkar konsumenter och sysselsättningen.

Man ska också ta fram ett förslag på riktade behov av finansiering för att säkerställa en rättvis övergång inom fordonssektorn. Detta för att mildra eventuella negativa sysselsättnings- och ekonomiska effekter.

Man vill även fasa ut incitament för elbilar och andra fordon med låga utsläpp, då incitamenten snart saknar betydelse.

EU vill också införa en lag om att alla länder måste ha offentliga laddplatser längs med vägarna.

Läs även: Svårt att motstå en elektrifierad Pagoda [Dagens PS]

ANNONS
ANNONS

Läs även: För höga bensin och dieselpriser- reduktionsplikten pausas [Dagens PS]