Inom fyra år ska gruvdriften vid järnmalmsgruvan i Pajala vara fossilfri och elektrifierad. Nu storsatsar Vattenfall och gruvbolaget Kaunis Iron för att minska klimatavtrycket. 

ANNONS

Samarbetet ska utveckla lösningar för en elektrifiering av gruvverksamheten och transporterna till gruvan i Pajala kommun.

Karl Dagertun, vd för Kaunis Iron, är nöjd med det nya samarbetet med statliga Vattenfall.

”Vi har en långsiktig ambition att minska vårt klimatavtryck och på sikt driva en fossilfri verksamhet, och då behöver vi gå armkrok med partners som delar den ambitionen. Vattenfall är en sådan aktör”, säger Karl Dagertun till Di.

2025 – bra tidsplan

Han tror att 2025 är en bra tidsplan för elektrifieringen av vägtranspor­terna och gruvverksamheten, och redan i början av året kommer försök göras med en batteridriven lastbil från Volvo. Samtidigt måste man vara realistisk menar han.

”Finns det inte lastbilar att tillgå så kan man inte göra någonting. Problemet med alternativa drivmedel som HVO är utbudet, som är kraftigt varierande vilket ställer till det.”

Karl Dagertun säger till Di att han i nuläget inte vet vad satsningen kommer att kosta.

LKAB storsatsar

Samtidigt uppgav statliga gruvbolaget LKAB under hösten att man satsar mellan 150–400 miljarder för att ställa om till en fossilfri produktion till 2045. Där rör det sig om en mycket mer omfattande omställning – eftersom LKAB till skillnad från Kaunis Iron, har en egen energikrävande tillverkning av färdiga järnmalmsprodukter.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Havets botten ruvar på mångmiljardskatt