Bristen på halvledare stör produktionen för de svenska fordonsjättarna. AB Volvo stoppar lastbilsproduktionen vid fabriken i Gent, samtidigt som Scania pressas allt hårdare.

”Vi balanserar på slak lina nu. Det är tufft, men än så länge hankar vi oss fram”, säger Scanias presstalesperson Hans-Åke Danielsson, till Di. 

Det är den globala bristen på halvledare som ställer till det för fordonsjätten.

Trots det pågår produktionen fortsatt fullt ut hos Scania, även om företaget har gjort vissa anpassningar.

Vinter och pandemi 

Samtidigt sätter vintervädret och den fortsatta pandemin ytterligare grus i maskineriet. Köer skapas som försenar produktionsleden. Hans-Åke Danielsson säger att Tysklands krav på covid-tester för lastbilschaufförer tidigare i veckan – ledde till elva timmars köer vid den tyska gränsen.

”Det stör också flödet. Hela industrin bygger på just in time­-leveranser. Tappar du elva timmar blir det tajt”, säger han.

Varningarna har blivit verklighet

Volvo har tidigare varnat för vad bristen på halvledare kan leda till. Nu har varningarna blivit verklighet.

Fordonstillverkaren har tvingats stoppa all slut­montering av lastbilar vid bolagets fabrik i belgiska Gent, samtidigt som det är osäkert när produktionen kan återstarta.

ANNONS
ANNONS

”Det är en väldigt flytande situation där vi vecka för vecka kommer att fatta lokala, taktiska beslut”, säger Volvos presschef Claes Elias­son till Di.

Nya beslut tas inom kort

Volvos svenska produktion har dock inte påverkats än så länge. Claes Eliasson säger systemet ”kör för högtryck” och att nya beslut kan komma att tas inom kort.

”Varje produk­tionsanläggningsledning kommer att lägga planen för respektive fabrik”, säger han.

Läs mer: Akut chipsbrist – bilmärken tvingas stoppa fabriker