Om verksamheten är för resurskrävande under påfrestande coronatider finns alternativet att genomföra nedskärningar på grund av arbetsbrist. Nils Bergh, arbetsrättsjurist på branschorganisationen Almega, ger sina tips för vad du som företagare ska tänka på i ett sådant scenario. 

ANNONS

Nils Bergh framhäver att det är viktigt att göra en noggrann analys över hela bolaget och sätta varselsituationen i relation till denna.

”Arbeta igenom underlaget ordentligt innan det skickas till facket/…/ Om förberedelsen stressas bort hamnar man som arbetsgivare lätt i en situation där initiativet tappas. Utevaro av en tydlig beskrivning av hur omorganisationen ska se ut och / eller direkta felaktigheter i förhållande till regelverken, leder snabbt till att det är facken som tar över och styr i förhandlingen, säger han.

Anställda har rätt att ta tillbaka semester

Nils Bergh tar även upp varsel i samband med inplanerad semester. Om en anställd har utlagd semester under uppsägningsperioden, till exempel en obetald sådan, kan personen ta tillbaka den.

Om personen i fråga är korttidspermitterad är det företagsstöd staten har iscensatt i samband med coronakrisen fortfarande aktuellt under uppsägningsperioden.

”Medarbetare har rätt att ta tillbaka redan utlagd semester under uppsägningstiden. Det som kan ses vara ”tur i oturen”, är att korttidspermitterad personal berättigar till stöd från staten även under uppsägningstiden (under hela 2020). Det som kan vara positivt för dig som arbetsgivare är att om ni har korttidspermitterat personalen får ni under 2020 ersättning för medarbetare också under uppsägningstiden. Sådan möjlighet till stöd gäller inte om medarbetarna är semesterfrånvarande”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Tjänstesektorns kris unik och rekorddjup [Dagens PS]