Livsmedelsjätten Mathem ökar sina båtburna matleveranser i Stockholms skärgård. Nu ökar konkurrensen när utmanaren Picsmart startar en liknande verksamhet. 

Under 2021 har Mathem ökat sina matleveranser i Stockholms skärgård med 15 procent och täcker nästan hela övärlden.

”För oss på Mathem är det ett tydligt tecken på att många uppskattar bekvämligheten i att få sin mat hemlevererad, i detta fall till bryggan, och på så sätt få semestertid över till annat”, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem, till Di. 

Konkurrens på gång

Nu får Mathem konkurrens av Foodtech-bolaget Picsmart.

”Vi på Picsmart får löpande förfrågningar från kunder som bor i Stockholms skärgård. Samtidigt ser vi ett ökat tryck i efterfrågan från boende i skärgården om leverans ut till öarna”, säger Ludwig Dinsmore, operativt ansvarig på Picsmart.

Under sommaren tog bolaget in 18 miljoner kronor i riskkapital för att kunna expandera verksamheten – vars matkassar levereras till Strömkajen där de lastas ombord på Waxholmsbåtarna – som sedan tar dem ut till skärgården.

”Vi kommer även börja med våra första leveranser hela vägen ut till Vaxholm genom att använda Waxholmsbåtarnas befintliga godslinjer. Vår plan är att leverera till samtliga öar som Waxholmsbåtarna trafikerar inom kort”, säger Ludwig Dinsmore och klargör sina gröna planer:

”Detta samarbete går hand i hand med vår hållbarhetsstrategi där vi använder befintlig infrastruktur och därmed minimerar miljöpåverkan från transporter.”

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Uber köper matbolaget Cornershop – prislappen 16 miljarder