Dagens PS

Två av tre småföretagare missar lönsamma affärer

småföretagare affärer
Nästan alla småföretagare vill göra affärer på den offentliga marknaden, men två av tre missar chansen, enligt ny rapport. Bilden är en illustration. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 sep. 2021Publicerad: 15 sep. 2021

Nästan alla småföretagare vill göra affärer på den offentliga marknaden, men två av tre missar chansen, enligt ny rapport.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt rapporten från Företagarförbundet bränner två av tre småföretagare chansen att göra goda affärer på den offentliga marknaden.

I dag är det endast två tredjedelar av förbundets medlemmar som är med i matchen när anbudsförfarandet i offentliga upphandlingar avhandlas.

Försvinnande få småföretagare uppges ha koll på vilka möjligheter som offentliga affärer innebär, både för den egna branschen och regionen som man verkar i.

Dramatiska siffror

Sex av tio småföretag gör inga affärer alls på på den offentliga marknaden, enligt rapporten som även visar att 4 867 medlemsföretag i Företagarförbundet sålde varor och tjänster till kommuner, regioner och myndigheter under 2020 för ett värde av 13,5 miljarder kronor.

Nästan alla, 96 procent av småföretagarna, uppger att de vill eller kanske vill göra affärer på den offentliga marknaden.

Mest häpnadsväckande är att inte ens 10 procent av Företagarförbundets medlemmar har grepp om hur stora summor deras kommun eller region gör beställningar för i form av varor och tjänster genom upphandlingar.

Ordförande: Måste bli enklare

ANNONS

De är omedvetna om sin egen marknadspotential, konstaterar Företagarförbundet.

“Rapporten visar att det offentliga och småföretagen hittar varandra, men alldeles för sällan. Det behövs ännu bättre möjligheter för småföretag att lämna anbud och det måste vara enklare att göra affärerna”, säger Mats Assarsson, ordförande för Företagarförbundet, i ett pressmeddelande.

För att ändra på situationen har Företagarförbundet inlett ett samarbete med företaget PublicInsight, som uppges vara experter på offentliga affärer.

Småföretag erbjuds stöd i sälj- och anbudsarbetet, marknadspotential, tips om affärer och liknande.

“I dag är det en djungel för en småföretagare att hitta vägen fram till en offentlig affär. Vi är guiden och garanten för att företag ska hitta rätt”, säger Fredrik Tamm, vd för PublicInsigh.

Läs även: Bankdöd i landsbygd drabbar företag: “Samhället förlorare”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS