Analysföretaget HUI, som specialiserar sig på handel, tipsar om hur du som företagare kan möta Amazons etablering i höst. Firman skriver att du bland annat kan dra nytta av Amazons breddade profil och avsaknad av butiker. 

HUI är ett researchbolag som ägs av Svensk Handel. I en artikel från juni listar bolaget åtgärder du som företagare kan ta för att möta den amerikanska giganten.

ANNONS
ANNONS
  • Hitta unika produkter: HUI skriver att de företag som kommer få det svårast är de med ett brett och men icke profilerat sortiment. För att konkurrera kan du behöva hitta egna varumärken. Bolag som Amazon och Zalando kommer nämligen kunna erbjuda de mest kända varumärkena till ett billigt pris, med snabb leverans.

 

  • Profilera dig: HUI skriver att Amazons affärsidé går ut på att tillhandahålla den ”tråkiga” handeln, som kunden kontinuerligt är i behov av. Det finns utrymme för aktörer som har ett mer nischat erbjudande och kan hjälpa kunden med inspiration, råd och kunskap.

 

  • Underskatta inte butiken: Även om det onekligen sker en butiksdöd har butiken fortfarande relevans, skriver HUI. Med rätt läge, rätt koncept, rätt produkter och en hög servicegrad kan du erbjuda något som Amazon står utan.