Branschorganisationen Svensk Handel kritiserar Postnord för en planerad höjning av postavgifter. Priset för pakethantering kopplad till e-handel kommer att höjas med fyra kronor inför julhandeln. Svensk Handel menar att coronakrisen borde få Postnord att dra tillbaka beslutet. 

Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Svensk Handel och Svensk Digital Handel är kritiska till att Postnord höjer priserna för paketleveranser i samband med årets kommande julhandel. Ett tillägg på fyra kronor per kolli införs för Postnords mest använda pakettjänst för e-handeln under perioden 23 november 2020 till 15 januari 2021.

E-handeln har växt kraftigt under coronakrisen, men de ökade e-handelsvolymerna kompenserar inte för de kraftiga tapp som skett inom den fysiska handeln. En väldigt stor andel av den svenska e-handeln kommer från företag som har försäljning både i de fysiska och digitala kanalerna.

”I ett läge där coronapandemin slagit stenhårt mot stora delar av handeln och många företag behöver stöd för att överleva krisen är det anmärkningsvärt att ett statligt ägt bolag höjer priserna utan att ha någon som helst dialog med branschen. Postnords agerande är tondövt”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

ANNONS
ANNONS

Postnord menar att den kraftiga tillväxten för e-handeln innebär att de måste höja kapaciteten och att det leder till högre kostnader. Samma argument har använts två år i rad i samband med att prishöjningar har gjorts i samband med julhandeln.

Bristande lyhördhet oroar

Svensk Digital Handel har under två år sökt dialog med Postnord för att hitta gemensamma lösningar på hur de höjda paketvolymerna i samband med jul ska lösas.

Önskemål har bland annat framförts om en mer strukturerad process för att ta in prognoser från e-handlarna och att det bör finnas ekonomiska incitament för de företag som lämnar träffsäkra prognoser och som på andra sätt underlättar för att leveranserna ska gå smidigt i samband med julhandeln. Men responsen från Postnord har varit mycket begränsad.

”Det är oroväckande att den dominerande svenska logistikaktören brister så i lyhördhet, inte minst nu när detaljhandeln har så stora utmaningar. Dessutom är det märkligt att Postnord inte klarar av att skala upp sin verksamhet och få ut de ekonomiska skalfördelar som flertalet andra företag lyckas med när deras försäljningsvolymer ökar”, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.