Medan många företag backar går det spikrakt uppåt för Elgiganten. Våra hemkontor och tv-tittandet ger rekordsiffror för varuhuskedjan – som ökar med över 20 procent.

Det går riktigt bra för Elgiganten.

Varuhuskedjan omsatte 7,7 miljarder kronor under det brutna räkenskapshalvåret, från maj till oktober – vilket är en ökning med 22 procent jämför med samma period i fjol.

Vd Niclas Ericsson är nöjd.

”Vi ser en ännu större efterfrågan än vi hade räknat med, och den stora kanalen som växer är onlinehandeln som växer över alla produktkategorier,” säger han till Di.

E-handel och ”drive in” där man hämtar varan på parkeringen – är de tjänster som har ökat mest under pandemin. Även live-video-shopping har lyft omsättningen,

Tufft för gallerior

Fortfarande är det en brant uppförsbacke för fysiska butiker och gallerior – där många Elgiganten-butiker finns. Där har kundtappet legat på 20-40 procent under pandemin. Trots det öppnar Elgiganten totalt åtta nya butiker som planerat under året.

”Vi är långsiktiga i våra planer och har ett resultat som tillåter det. Men det en utmanande situation för både de som jobbar och verkar galleriorna, och för oss”, säger Niclas Ericsson.

Ökad mysfaktor

Framför allt köper vi tv-apparater och prylar till hemmakontoret. Även digitala dörrlås och så kallade voice-produkter, där man styr produkten med sin röst, ökar. Många vill öka mysfaktorn hemma när vi numera spenderar så mycket tid i hemmet.

ANNONS
ANNONS

”När så mycket har ställts in, alltifrån sommarfester och julbord, har det blivit ännu viktigare att försöka få till underhållning i våra liv så gott det går.”

Läs mer: Elgiganten startar Säpo-säker mobilåtervinning