Coronapandemin och nya svenska restriktioner har slagit hårt mot julhandeln i år. Handeln har minskat med cirka en femtedel, visar Swedbanks kortstatistik.

annons
annons

Konsumtionen i Sverige låg som helhet 19 procent lägre mellan 13:e och 19:e december jämfört med motsvarande vecka i fjol. Det är flera sektorer som påverkas negativt, men det som sticker ut är varuhandeln via fysiska butiker. Statistiken grundar sig på Swedbank Pay, vilka hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

”Som vanligt ökar försäljningen veckan före jul men uppgången i år är mycket mindre än i fjol. Det är tydligt att pandemin håller tillbaka hushållens konsumtion”, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i en kommentar.

Försäljningen av kläder och skor är 43 procent lägre än fjolårets, medan möbler och husgeråd har tappat 25 procent.

Kortstatistiken har samtidigt en övervikt mot fysiska butiker, vilket innebär att försäljningen kan underskattas något då e-handeln ökar.

”Inom hemelektronik så minskade omsättningen i fysiska butiker med 28 procent senaste veckan jämfört med fjolåret, medan försäljningen online ökade med 66 procent. Så bilden är splittrad”, säger Andreas Wallström.

ANNONS
ANNONS

Han bedömer att försäljningen för december som helhet kommer att bli lägre än i fjol.

– De nya hårdare restriktionerna väntas göra att försäljningen i mellandagarna blir lägre än i fjol. Sammantaget väntas försäljningen under december bli betydligt lägre än normalt.