SAS får ny vd och det kan resultera i att flygbolaget satsar på ett lågprisbolag för att inte tappa ytterligare höjd mot konkurrenter.

Flygexperten Jan Ohlson ser det som ett alternativ att SAS väljer att starta ett lågprisbolag när SAS nye vd Anko Van der Werff från Nederländerna i dag, måndag den 19 juli, tar över spakarna efter Rickard Gustafson.

Det säger Ohlson till SvD och pekar på Anko Van der Werffs tidigare bakgrund inom KLM.

”KLM har ju lagt den verksamheten i Transavia, vilket har varit framgångsrikt”.

Slaget står om nöjesresenärerna 

”Det blir spännande att se vilken väg bolaget kommer att välja. Antingen så fortsätter SAS på inslagen väg och försöker trimma kostnader genom att lägga ut trafik på underleverantörer, något som de i dag mest gör på inrikes och regional trafik”, säger Jan Ohlson också till tidningen.

Pandemin har stöpt om förutsättningarna ännu mer i flygbranschen, där konkurrensen var hård redan före viruset.

En effekt av det kan bli att SAS satsar på att ett lågprisbolag för att närma sig nöjesresenärer, som beskrivs som ”de nya fokuskunderna”.

Vid sidan av detta har SAS i spåren av pandemin sagt upp 5000 personer, däribland 560 piloter vilket uppges vara ytterligare en utmaning som nye vd:n Anko Van der Werff nu får tampas med när efterfråga ökar och verksamheten ska bemannas.

Personalkrisen = inställda avgångar

Svenska Dagbladet skriver att SAS haft en ökning av inställda avgångar de senaste veckorna och personalbristen kan bli avgörande för SAS i den återöppnade marknaden, samtidigt som lågprisbolag uppges vara mer förberedda.

Flera experter som uttalar sig i tidningen uppger att största hotet kommer från lågprisbolagen som lyckats knyta de flesta nöjesresenärer till sig.

ANNONS
ANNONS

SAS har å sin sida haft sin styrka i affärsresandet som nu bytts ut mot digitala möten.

”Det kommer inte vara det som avgör längre när nöjesresenärerna väljer”, säger Hans Jørgen Elnæs, fristående flyganalytiker, i artikeln och ser framför sig lägre biljettpriser på en marknad som till över 50 procent domineras av lågprisbolagen.

Läs även: Flygbolaget SAS ökar trafiken rejält i maj [Dagens PS]