Dagens PS

Påsken näst viktigast – det finns i påskägget

påskägg
Vad lägger du i påskägget? De flesta fyller det med godis, enligt en konsumentundersökning. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 01 apr. 2021Publicerad: 01 apr. 2021

Åtta av tio dagligvaruhandlare anser att påskhögtiden är näst viktigast. Överst rankas förstås julen. Men vad lägger vi i påskägget? Här har du svaret.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Svensk Handels handelsbarometer, som refereras av TT, visar att påsken alltjämt är näst viktigast för handlare, även om Black friday knappar in, skriver TT.

Allra mest köper påskfirarna ägg följt av sill och lax, enligt en konsumentundersökning som Svensk Handel också står bakom.

ANNONS

Där framgår att tre av fyra planerar att ge bort ett påskägg i år, varav godis är vanligast i påskägget

27 procent av de tillfrågade uppger att de tänker dra ned på årets påskfirande medan 61 procent svarar att de tänker fira som vanligt.

Fem procent säger att det blir ett stort påskfirande.

Andel av handlarna som tycker att respektive högtid är viktig för företagets försäljning:
1. Jul, 72 procent

2. Påsk, 46 procent

3. Black friday/Black week och midsommar, 35 procent

4. Nyår, 34 procent

ANNONS

5. Mors dag, 28 procent

Källa: TT

Läs även: Stefan Löfven: Stanna hemma i påsk! »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Ledarskapsevent - Beteendeförändring

Astrakan logo

Hur förändrar man beteenden? Emma Holmgren delar med sig av en forskningsbaserad modell för att skapa nya vanor.


Läs mer och boka
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David och Emma
Spela klippet
PS Studio

Globala fonder är inte så globala som du tror

17 sep. 2025
ANNONS
ANNONS