Apoteas vd Pär Svärdson vill ta ett större perspektiv på den glödheta frågan om kritiken mot budbolagen. ”Man måste sortera ut vad som är vad”, säger han.

Dagens PS har skrivit om kritiken som på sistone har haglat mot budbolagen för orimliga löner och avtal till chaufförerna. 

Nätapoteket Apotea använder budtjänster från Best Transport, Airmee, Budbee och Instabox – samtliga del i Di:s granskning mot budbolagen.

Borde inte ge budbolagen skulden

Som en av Sveriges största e-handlare rullade Apotea på bra i fjol, där omsättningen ökade med 47 procent under de första nio månaderna och därför spelar företaget en viktig roll i upphandlingarna av budbolagen.

Pär Svärdson håller med om att branschen har problem, men säger samtidigt att nämnda budbolag inte borde få skulden.

En Airmee-chaufför uppgav till Di att han uppmanats att stänga av värmen i bilen eftersom bat­teriet annars inte skulle räcka hela rutten.

Pär Svärdson förklarar att det lätt kan bli missförstånd i berättelserna.

”Det är det jag menar, det är viktigt att man sorterar ut vad som hänt innan man gör en för stor grej av det”, säger han till Di.

Större perspektiv 

Han trycker på vikten av att se det hela ur ett större perspektiv och att städa upp i de olika leden där många åkerier är inblandade. Vidare säger han att det är olika agendor som styr debatten, där missnöjd personal till exempel vill hämnas på bolagen och facket.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt tycker Pär Svärdson att det ska ställas högra krav på samtliga inblandade bolag.

”Jag ser positivt att man fått igång en dialog och belyser ett problem och att de här bola­gen är väldigt på bollen, men man måste också sortera ut att det finns olika agendor här.”

Läs mer: Kundstorm mot Best Transport