Amazon är redo att rulla ut världens största e-handelsmedlemskap i Sverige. Prime-tjänsten kan bli avgörande för hur stor e-handlaren kommer att bli i landet.

ANNONS

Efter att Amazon lanserades i Sverige 2020 rullar företaget nu ut sin Prime-tjänst – som många har väntat på.

En av dem är Markus Var­sikko, grundare av bolaget Dash Retail – som Amazonanpassar varu­märken och e-­handlare som vill ansluta sig till systemet.

”Det var en liten besvikelse när Amazon öppnade i Sve­rige från början. Det var inte konkurrenskraftigt. Varför ska svenskar bemöda sig att handla där när de får varor till samma pris och dessutom levererade snabbare av någon annan?”, säger han till Di.

Stor förändring

Nu kommer alltså den stora förändringen till Amazon, enligt Markus Var­sikko, som kallar det en ”kil­ler application”.

”Att kunna få nästan alla typer av varor, levererade snabbt och gratis, kommer att ge dig en mycket bättre upplevelse av Amazon. Det är så de har slagit igenom, historiskt.”

Prime-tjänsten kommer kosta 59 kronor i månaden i Sverige, vilket enligt Markus Var­sikko konkurrerar väl med andra fraktkostnader.

”Att få frakt inom en dag i Sverige i dag kan kosta omkring 50 kronor. Om du kan betala 59 kronor i månaden och få all frakt gra­tis inom en–två dagar – det är en ganska stor skillnad”, säger han.

Håller inte med

Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner, håller dock inte med om att Amazons Prime-tjänst i Sverige kommer leda till stora framsteg.

ANNONS
ANNONS

”Amazons problem är att det inte har ett bra erbju­dande”, säger Nicklas Storåkers och klargör att e-jätten saknar ett bra lokalt utbud.

”Av de 10 000 mest populära varorna i Sverige saknar de 65 procent. De är inte heller prisledande i ett enda segment.”

Läs även: Amazon nobbar Klarna – väljer konkurrenten Affirm [Dagens PS]