Den utdragna striden om hyrcyklarna är nu avgjord. I och med att Voi valt att inte överklaga förvaltningsrättens beslut går företaget miste om ett avtal värt 400 miljoner.

ANNONS

Striden om hyrcyklarna har tagit många turer. Efter att elscooter-pionären Voi vann en upphandling om elcyklar av Stockholms stad överklagade spanska konkurrenten Marfina beslutet.

Levde inte upp till kvalitetskraven

Nu har förvaltningsrätten beslutat att anbudet från Voi inte lever upp till de kvalitetskrav som fanns i upphandlingen. 

Eftersom Voi valt att inte överklaga beslutet att ge uppdraget till Marfina har domen vunnit laga kraft.

Förvaltningsrättens beslut innebär att Voi går miste om uppdraget att leverera elcyklar i Stockholms stad, ett avtal som är värt upp till 400 miljoner kronor.

Största cykelprojektet i Nordeuropa

“Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största cykelprojektet i Nordeuropa”, säger Jordi Cabañas Faura, från Marfina. 

Bolaget kommer nu att ställa ut 5150 eldrivna hyrcyklar i samarbete med Clear Channel. Cyklarna kommer att kunna hyras av vem som helst men till skillnad från elsparkcyklarna kommer det finnas fasta platser för parkering.

“Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan”, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad. 

ANNONS
ANNONS

Läs hela artikeln på Breakit.

Läs mer: Ännu en metropol nobbar Voi – Dagens PS

Läs mer: 5 förslag ska stoppa kaos med elsparkcyklar – Dagens PS