Dagens PS

Svindyr business class får företagen att skippa flyg

Business class
Affärsresenärerna får snällt sätta sig och trängas med alla andra när business class. (Foto: Unsplash)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 19 sep. 2022Publicerad: 19 sep. 2022

Att flyga i business class är något de flesta vanliga människor aldrig haft råd med. Men nu har inte heller företagen råd och de anställda får flyga ekonomiklass – eller inte alls, rapporterar Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Microsoft-grundaren Bill Gates förutspådde i slutet av 2020 att 50 procent av företagsresorna skulle försvinna efter coronavirus-pandemin, vilket Dagens PS då rapporterade om.

Och visst går återhämtningen knackigt – flygbolagen har haft problem med att få tillbaka personal i arbete och aktivera sina flygplansflottor lika fort som resandet kommit tillbaka. Resultatet är högre priser, då efterfrågan överstiger tillgången.

En affärsresa på de längsta rutterna, exempelvis mellan New York och Sydney, kan nu kosta upp mot 20 000 dollar i business class. Det är mer än det dubbla priset jämfört med före covid-19-pandemin, skriver Bloomberg.

Business class 45 procent dyrare 2022

Effekten kan bli att företagen väljer att flyga ekonomiklass i stället – eller helt avstår affärsresor.

“Efterfrågan överträffar klart utbudet. Vid någon tidpunkt kommer företagen att säga att nog är nog”, säger Nick Vournakis, exekutiv vicepresident på företagsresehanteringsföretaget CWT till Bloomberg.

Enligt CWT och Global Business Travel Association ökar priserna på biljetter i business class 45 procent i snitt under 2022, och väntas stiga ytterligare 6,2 procent nästa år.

Företagsresandet har ännu inte återhämtat sig från de virusrelaterade nedstängningarna av flygtrafiken. Och med ökande kostnader är det osäkert om branschen kommer att återhämta sig till nivåerna före pandemin över huvud taget – vilket är dåliga nyheter för flygbolagen, skriver Bloomberg.

ANNONS

Står för 75 procent av flygbolagens vinster

Företagskunderna står nämligen för 75 procent av flygbolagens vinster, men bara 12 procent av passagerarna. Detta enligt enligt reseprogramvaruföretaget Trondent Development Corp.

Bloomberg lyfter fram det globala konsultbolaget Refine and Focus som ett exempel på hur företagen förändrar sina strategier kring resor i spåren av pandemin.

“Vi har nästan slutat resa. För varje givet projekt skulle jag hellre betala folk bättre än att spendera de pengarna på flygbiljetter”, säger Purnima Thakre, COO på Refine and Focus.

Läs även: Bill Gates tror att affärsresor mer än halveras

Läs även: Nya resetrenden – Flyger business class, betalar med bonuspoäng

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS