Dagens PS

Svenska företag slog nytt rekord i givande

företag
Ukrainakriget bidrog till att de svenska företagens gåvor till ideella organisationer blev rekordhögt 2022. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 17 maj 2023Publicerad: 17 maj 2023

Ukrainakriget bidrog till att de svenska företagens gåvor till ideella organisationer blev rekordhögt 2022 och ökade med nästan 70  procent.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Enligt Giva Sverige gav svenska företag bort nästan 1,8 miljarder kronor förra året – en ökning med hela 69 procent jämfört med 2021.

Ökningen förklaras framför allt av det stora engagemanget för det från Ryssland krigshärjade Ukraina.

Ger även till hållbarhet

“De ökade gåvorna och bidragen från företag har nästan uteslutande gått till de större organisationerna och till de som haft verksamhet i Ukraina. Men vi ser också att många företag bottnar i sitt hållbarhetsarbete och på riktigt vill bidra till en positiv utveckling. Det finns många samhällsutmaningar där samarbeten och strategiska partnerskap mellan civilsamhällets organisationer och företag kan göra stor skillnad”, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige, i ett pressmeddelande.

Det totala givandet till Giva Sveriges medlemsorganisationer 2022 nådde 13,1 miljarder kronor, upp 34 procent jämfört med året före.

ANNONS

Senaste nytt

Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

26 okt. 2025

Här är de tio organisationer som samlade in mest från företag 2022:

1. Sverige för UNHCR

2. Unicef Sverige

3. Rädda barnen

ANNONS

4. Svenska Röda korset

5. Cancerfonden

6. Barncancerfonden

7. Läkare utan gränser

8. SOS barnbyar

9. Bris

10. Stockholms stadsmission

Läs även: Akelius vill skänka över 300 miljoner till Ukraina

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt, även nedlagda Newzglobe och senare redaktionschef för News55. Har erfarenhet från Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, lokalpress i Storstockholm och en rad landsortstidningar. Morgonredaktör med 18 års erfarenhet på Dagens PS inom Relevance Communication. Bevakningsområden: Börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik. Kontakta Ola Söderlund via [email protected]

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt, även nedlagda Newzglobe och senare redaktionschef för News55. Har erfarenhet från Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, lokalpress i Storstockholm och en rad landsortstidningar. Morgonredaktör med 18 års erfarenhet på Dagens PS inom Relevance Communication. Bevakningsområden: Börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik. Kontakta Ola Söderlund via [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Vänsterpartiet
Spela klippet
Makro

Vänsterpartiet: "Sverige har fått på sig en tvångströja"

08 nov. 2025
ANNONS
ANNONS