Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 11,0 procent i september jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 22,6 procent under månaden.
Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.
– För sjunde månaden i rad tvingas vi bevittna drastiska försäljningstapp i modehandeln. Hittills i år har klädhandeln tappat drygt 17 procent och skohandeln hela 31 procent av försäljningen. Många företag kämpar för att ta sig igenom en historiskt tuff period, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Hon fortsätter:
– Försäljningen via nätet väger upp för en del av försäljningsbortfallet, tittar vi enbart på de fysiska butikerna är tappen än mer omfattande. Nästan fyra av tio medarbetare inom kläd- och skohandeln har kortidspermitterats och det är många jobb, inte minst för landets ungdomar, som är hotade, säger Karin Johansson.