Dagens PS

Snabbväxaren missar leveransen av julvaror

”Det som också hänt i år är att trycket på julvaror börjat mycket tidigare än vad vi förväntade oss”, säger Julia Lindberg, chef för inköp och sortiment på Mathem. (Foto: Mathem)
”Det som också hänt i år är att trycket på julvaror börjat mycket tidigare än vad vi förväntade oss”, säger Julia Lindberg, chef för inköp och sortiment på Mathem. (Foto: Mathem)
Oscar Jängnemyr
Oscar Jängnemyr
Uppdaterad: 22 dec. 2020Publicerad: 22 dec. 2020

E-handelsbolaget Mathem har vuxit fram till en av de största aktörerna på marknaden för matförsäljning och distribution. Men inför årets julhandel missbedömde bolaget trycket – och nu står tusentals svenskar utan julvaror.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mathem har snabbt blivit en av de mest profilerade e-handelsbolagen inom matsegmentet. Inte minst efter att familjen Stenbecks investmentbolag Kinnevik investerade i bolaget 2019 och nu äger 38 procent av Mathem.

Inför årets julhandel har Mathem dock inte kunnat leverera och nu vittnar bolagets kunder om att de står utan beställda julvaror – som julskinka och risgrynsgröt, rapporterar Di.

”Det som också hänt i år är att trycket på julvaror börjat mycket tidigare än vad vi förväntade oss”, säger Julia Lindberg, chef för inköp och sortiment på Mathem.

Tusentals drabbade

Enligt Di:s uppskattning drabbas tusentals stockholmare av Mathems miss som framför allt misslyckas med att leverera traditionella julvaror.

Mathem själv pekar på att de var tvungna färdigställa sina egna beställningar från tillverkaren två månader innan det gick ut till slutkunden. I den mån hävdar Julia Lindberg att bolaget var väl rustat – men att den nya coronavågen ställde till det.

”Vi insåg det här ganska snart och tog in varor in den mån vi kunde. Men den framförhållning på åtta veckor som vi har mot våra leverantörer hade redan passerat. Vi har också en maxkapacitet på våra olika lager”, säger Julia Lindberg till Di.

Inga garantier

ANNONS

Bolaget arbetar för att ersätta kunder vars matvaror har uteblivit. Dock med kravet att minst tre varor ska saknas från leveransen.

Samtidigt är bolaget inte redo att utfästa några garantier angående leveransen av ersättningsvaror.

”Vi kan inte garantera att man får den exakta varan man beställt. Vi jobbar allt vad vi kan för att alla ska få åtminstone en ersättningsvara eller ett meddelande om man inte kommer att få det”, kommenterar Julia Lindberg.

Läs mer: Kinneviks Mathem nästan dubblar förluster 2019 >>>

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Oscar Jängnemyr
Oscar Jängnemyr

Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.

Oscar Jängnemyr
Oscar Jängnemyr

Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS