Dagens PS

Professor: Så överlever handeln i stadskärnor

professor stadskärnor
Butiksdöden i stadskärnor har förvärrats under pandemin och den ökande e-handeln. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 01 dec. 2021Publicerad: 01 dec. 2021

Butiksdöden i många stadskärnor är kommunernas och regionernas ansvar, men det går att åtgärda, tror professor och presenterar sex förslag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, lägger i en ny rapport fram vad som behöver göras för att rädda handeln i stadskärnorna.

Pandemin och den ökade online-handeln har förvärrat situationen för många handlare i Sveriges centrala delar och det är dags att kommunerna och regionerna tar ansvar för att bryta utvecklingen, anser professorn.

“Jag anser att studien visar att stadskärnan och handeln i stadskärnan kan, eller rättare sagt, borde bli en kommunal och regional valfråga 2022. Invånarna i de svenska kommunerna har blivit ännu mer missnöjda med stadskärnorna och är inte alls nöjda med hur politiker och tjänstemän hanterat handeln i kommunen och stadskärnan”, säger Johan Anselmsson i ett pressmeddelande.

Johan Anselmssons undersökningar visar, likt andra mätningar, att både stadskärnan och externhandeln tappat mellan 2018 och 2021. Svensk webbhandel fortsätter däremot att öka.

Det vill invånarna ha i stadens centrum

Undersökningarna visar dock även att 56 procent av deltagarna är nöjda med stadskärnan i sin egen kommun, men endast 14 procent är mycket nöjda. De mest nöjda är de yngsta, högutbildade och de som bor i stad med minst 250 000 invånare.

Invånarna efterlyser bättre butiker, kaféer och restauranger, mötesplatser och event i stadskärnan.

Endast var fjärde person vill att det ska vara en naturlig plats för arbetstillfällen.

ANNONS

Johan Anselmsson slår fast att de stora nationella och internationella kedjorna är oerhört viktiga för stadskärnans attraktivitet.

Han har sex förslag på hur handeln i stadskärnan kan räddas:

1. Utveckla en stadskärna som hjälper medborgarna att få ihop livspusslet, innan man satsar på att skapa en unik stadskärna för turister.

2. Öka tillgängligheten på ett hållbart sätt genom konkurrenskraftig kollektivtrafik och en selektiv strategi för biltrafikanter under viktiga shoppinghelger.

3. Kräv att politikerna och tjänstemännen i kommun och region tar sitt ansvar.

4. Tänk mer regionalt vid framtida handelsetableringar och revitaliseringar. Ur ett hållbarhetsperspektiv behövs ett regionalt snarare än kommunalt ansvar.

5. Skapa mer liv genom att bredda stadskärnans målgrupp: Alla medborgare ska vara välkomna.

6. Mer forskning om handelns roll och effekter på stadskärnan.

ANNONS

Läs även: Explosion av e-handel bakom butiksdöd

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS