Postnord slutar dela ut oadresserad direktreklam. Bland annat gör de höga priserna på papper att lönsamheten minskar, så nu lägger man ned den biten. 

ANNONS

När Postnord gör om sin reklamportfölj ryker den oadresserade direktreklamen. Enligt ett pressmeddelande är marknaden för distribution av direktreklam som inte är adresserad ”oerhört prispressad”. Det gör att volymen minskar, och det är inte längre lönsamt för Postnord att låta brevbärarna dela ut direktreklamen.

Inte lönsamt längre

”En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam”, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige i pressmeddelandet. ”Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den”.

Det gäller alltså enbart den reklam företaget låter brevbärarna dela ut. Andra företag fortsätter att fylla brevlådorna med reklam, men nu blir det alltså lite mindre uppger Svt.

Adresserad direktreklam

Beslutet gäller ODR (oadresserad direktreklam) standard-delen av reklamportföljen. Däremot behåller man den lokala varianten som heter ODR Exklusiv, och skriver att man satsar på adresserad direktreklam och analys.

Enligt bolaget betyder det att man inte längre behöver de fristående ODR-terminalerna, och att det påverkar medarbetare som jobbar där.

Drabbar Postnord-medarbetare

”Hur många medarbetare som kommer påverkas när ODR-terminalerna läggs ned kan i nuläget inte kommuniceras”, säger Martina Smedman, HR-direktör på PostNord i pressmeddelandet.

”Eventuella omplaceringar, erbjudande om nya arbetsuppgifter eller naturlig avgång avgör utfallet när det kommer till eventuell övertalighet”, fortsätter hon.

ANNONS
ANNONS

Utdelningen av oadresserad reklam upphör i april nästa år, uppger Postnord.

Läs även: Därför fortsätter fallet för svensk e-handel [Dagens PS]

Läs även: Postnord: Vinsten rasar – både paket och brev minskar [Dagens PS]