Dagens PS

Rättsliga åtgärder mot Ellos och Jotex

Ellos och Jotex har brutit mot reglerna genom förvald kreditbetalning.
Ellos och Jotex har brutit mot reglerna genom förvald kreditbetalning. (Foto: Claudio Bresciani / TT )
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 02 dec. 2021Publicerad: 02 dec. 2021

Konsumentverket hotar Ellos och Jotex nätbutiker med rättsliga åtgärder om de inte börjar följa lagen. Anledningen är att butikerna lyfter fram kreditalternativ framför direktbetalning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konsumentverket har skickat ett brev till vardera nätbutik där myndigheten i skarpa ordalag påtalar bristerna, skriver Svenska Dagbladet.

Vid betalning i Ellos elektroniska kassa presenteras kreditalternativet först, och kunden måste sedan aktivt klicka i att hen vill ändra betalningsalternativ. När kunden har gjort det dyker erbjudanden om delbetalning och därefter faktura upp före erbjudandet om kortbetalning. Sedan reglerna ändrades 2020 är det här inte längre lagligt.

”Lagen är väldigt tydlig, men företagen har marknadsfört detta i direkt motsats till hur det står i lagen”, säger Emelie Rogner, jurist vid Konsumentverket som handlägger ärendet, till Svenska Dagbladet.

Ellos och Jotex har incitament

Det var på förre finansmarknadsministern Per Bolunds initiativ som den nya lagen kom till. Sedan sommaren 2020 får man inte längre presentera kreditalternativet som standard om det går att betala en vara direkt.

Kredit ska vara ett aktivt val från kunden, är tanken. Ellos och Jotex, som är bolag i samma koncern, har begärt anstånd med att svara. Om de inte vidtar åtgärder kan Konsumentombudsmannen gå vidare i en rättslig process, skriver Svenska Dagbladet.

Metoden med kredit som förvalt alternativ har prövats en gång tidigare, den gången mot H&M.

Bolagen har incitament att fortsätta med sin betallösning. Man har ett nära samarbete med Resurs bank och en tiondel av e-handelsjättens miljardintäkter kommer från krediter, enligt en tidigare granskning från Svd.

ANNONS

Ellos har inte svarat på frågor om sina betallösningar, men säger att man kommer att svara Konsumentverket när man har satt sig in i ärendet.

Läs också:

Skitlista över finansiella produkter varnar småsparare
Modebolaget ökar kundbas med 40 procent i år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS