Nu väljer ledande lyxvarumärken som Chanel, LVMH och Kering tillsammans med andra exklusiva modehus att stänga ner sina butiker i Ryssland, skriver Robb Report.

ANNONS

Stänger ned butikerna

Det var under fredagen förra veckan som flertalet av de högt ansedda modehusen meddelade att de kommer att stänga ner sina ryska butiker i såväl Moskva som flera andra av landets stora städer.

Detta som ett led i en redan pågående bojkott där globala varumärken som Nike, FedEx och UPS redan satt hårt mot hårt och stängt ute Ryssland.

Under fredagen meddelade modejätten Hermès via LinkedIn att de tillfälligt stänger sina tre butiker i Moskva som ett resultat av det pågående kriget i Ukraina, skriver Robb Report. En åtgärd som snabbt följdes upp av andra lyxvarumärken. Däribland franska Chanel, som i nuläget äger 17 butiker i Ryssland.

”Vi kommer inte längre att leverera till Ryssland, vi kommer att stänga våra butiker och vi har redan stoppat vår e-handel. Säkerheten för våra anställda är vår prioritet, och vi förblir nära kopplade till våra lokala team som vi kommer att fortsätta att stödja”, sade man enligt Robb Report i ett uttalande.

Kering, LVMH och Richemont stänger

När fredagen led mot sitt slut hade även de tre modekonglomeraten Kering, LVMH och Richemont fattat beslut om nedstängning, vilket berör närmare hundra exklusiva varumärken.

ANNONS
ANNONS

Av dessa står LVMH för den största andelen inom detaljhandeln i Ryssland med 124 butiker placerade i Moskva, St. Petersburg och Jekaterinburg och populära lyxvarumärken som Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior och Tiffany & Co.

De närmare 3500 anställda som påverkas av nedstäningen ska dock fortsatt få lön och förmåner skriver Robb Report.

Till Kering hör Gucci, Balenciaga och Brioni medan  Richemont står bakom Cartier, Van Cleef & Arpels och Jaeger-LeCoultre.

Även Swatch Group ägare till varumärken som Harry Winston, Omega, Blancpain och Breguet, bekräftade att de frusit sina affärer med Ryssland.

Lyxvarumärken donerar

Utöver att stänga ned handeln valde flera lyxvarumärken också att donera pengar till olika hjälpinsatser under veckan som gick. LVMH gick in med 5 miljoner euro till Internationella Röda Korsets kommitté,  för att bistå vid hjälp- och flyktinginsatser.

Även Louis Vuitton gjorde en donation på 1 miljon euro till UNICEF och uppmuntrade samtidigt sina kunder att göra vad de kan för krigets offer.

ANNONS
ANNONS

Dessa donationer har sedan följts upp av bland andra Michael Kors, Armani och Chanel, vars donationer tillhandhåller såväl reda pengar till hjälpinsatser som mat och kläder till människor på flykt, skriver Robb Report.

På Chanel sammanfattade man sitt engagemang med att man är ”en gemenskap som tillsammans fortsätter att tro på diplomatiska ansträngningar”, skriver Robb Report.

I likhet med resten av världen hoppas man även på en omedelbar och fredlig lösning konflikten.

Läs även: USA och EU diskuterar förbud mot rysk oljeimport [Dagens PS]