Länsförsäkringar har spårat sina besökare på webbsidan och skickat informationen till utomstående företag. ”Det är naturligtvis olyckligt”.

ANNONS

Så kommenterar Susanne Bergh, ansvarig för kundmötet på Länsförsäkringar, avslöjandet som Sveriges Radio nu gör – att Länsförsäkringar har spårat sina besökare på webbplatsen.

Bolaget har använt flera verktyg för att spåra sina besökare och informationen har sedan skickats till externa företag, uppger Ekot som konstaterar att det hela skett utan vetskap och godkännande från besökarna av webbsajten.

SR:s granskning visar att varje musklick och musrörelse spelats in på delar av Länsförsäkringars webbplats.

Syftet: Riktad reklam

Susanne Bergh, som även sitter i ledningen hos Länsförsäkringar, beklagar det som hänt.

”Det är naturligtvis olyckligt och inte alls bra”, säger Susanne Bergh på Länsförsäkringar.

Men även hon betecknar det som ”olyckligt” menar Bergh på Länsförsäkringar att syftet varit att skräddarsy erbjudanden och tips till kunder.

Exempelvis har Facebooks verktyg använts för att kunna rikta annonser till ”rätt” mottagare.

Precis som i fallet med Avanza, som slarvat med sina kunduppgifter, skyller Länsförsäkringar på ett ”handhavandefel” när kundinformation delats med Facebook.

Bolaget har i likhet med Avanza anmält sig självt till Integritetsmyndigheten, framgår det.

ANNONS
ANNONS

Medger att reglerna satts ur spel

För att få spåra besökare på en hemsida krävs det enligt EU-domstolen först ett godkännande från berörda besökare. Men det har Länsförsäkringar bara gjort i undantagsfall under tre dagar i april och den funktionen tog bolaget sedan bort på grund av ”tekniska problem”.

Susanne Bergh tillstår utan omsvep att Länsförsäkringar inte följt regelverket. Och efter Ekots avslöjande uppges bolaget ha plockat bort vissa spårningsverktyg och spårning sker nu först efter godkännande från kunden.

Läs även: Lucka hos Avanza – kan ha röjt banksekretess [DagensPS.se] »