Dagens PS

Hon uppfann svensk PR

Gumælius
Sofia Gumælius sittande i mitten vid företagets 25-årsjubileum. Arbetarstaben är näst intill uteslutande kvinnor - något som hon höll hårt på under hela sitt yrkesliv. (Foto: Företagskällan)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 aug. 2023Publicerad: 01 aug. 2023

Sofia Gumælius var inte utbildad inom press eller marknadsföring. Men skapade Sveriges största och första reklambyrå.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1864 – närmare bestämt den 18 juni, är ett datum som alla svenska företagare borde ha i korsstygn på väggen på kontoret. Det var den dagen då näringsfriheten infördes i Sverige. Nu kunde alla som ville starta företag i vilken bransch som helst.

Modernt företagande

Det var ett logiskt steg i Sveriges utveckling till en modern nation. Det gamla skråväsendet, som tidigare bestämt vilja och hur många som skulle kunna ägna sig åt en verksamhet, passade dåligt in i den industriella revolutionen som gick som en ångvält över världen.

Näringsfriheten var dock inte helt fri. Fortfarande var det knepigt för kvinnor att starta en verksamhet. Det fanns bestämmelser som skapade trängre förutsättningar för kvinnorna än männen – trots att de inte förbjöd något.

Sofia Gumælius på ett tecknat porträtt 1890. Företaget hade då funnits i 13 år och Sofia hade redan profilerat sig som en av Stockholms mest framgångsrika affärskvinnor. (Bild: (Arkiv)

Att som kvinna starta och driva en verksamhet var sålunda en knepigare väg än för en man. Men det fanns de som verkligen lyckades. Som Sofia Gumælius.

Född och uppvuxen i Örebro i en företagarfamilj där fadern Otto-Joel bland annat hade grundat tidningen Nerikes Allehanda 1843. Så både företagande och tidig mediakunskap hade den unga Sofia fått med sig i livet.

ANNONS

Senaste nytt

Startade eget företag

ANNONS

Efter faderns död 1877, flyttade Sofia till Stockholm med sina egna besparingar på 19 kronor och 9 öre och ett lån från sin bror Arvid på 35 kronor och 65 öre. Med den summan som insats, startade hon Nya Annonsbyrån samma år.

Affärsidén var att hjälpa företag ute på landsbygden att annonsera sina varor och tjänster i flera av landets större tidningar. Därför valde Sofia noggrant ut bolagets första lokal som slutligen blev på Myntgatan 1A i Gamla stan i Stockholm – passande nog i samma hus som Dagens Nyheter.

Företagets första annons som marknadsförde Hellefors Bruks produkter. Sofia Gumælius affärsidé var enkel – de hjälpte kunderna att annonsera där de ville nå ut med sina produkter. En kontakt, ett korrektur – det var vad kunderna behövde engagera sig i. Resten skötte annonsbyrån.

Bolagets första kund blev Hellefors Bruk, som med sin omfattande verksamhet inom järnförädling ville sprida kunskapen om bolagets produkter.

Sofia Gumælius skapade en annonskampanj med bland annat en förstasidesanons i Dagens Nyheter samt i ett flertal landsortstidningar för Helleforsnäs och kunde sedan stolt skicka iväg Nya Annonsbyråns första faktura på 117 kronor och 70 öre.

Växte fort

Sedan gick det fort för Nya Annonsbyrån. Efter en månad kunde Sofia Gumælius summera 60 nya uppdrag och vid årsskiftet hade bolaget fått hela 3000 uppdrag.

Med den tillväxt-takten blev lokalerna snart för små. Bolaget behövde flytta och mer personal måste till.

ANNONS
Bild från reklamavdelningen hos Gumælius. Här var kvinnorna i flertal – något som Sofia Gumælius höll hårt på. (Foto: Stockholmskällan)

En fastighet köptes på Karduansmakargatan 9, som revs och ett nybygge anpassat för verksamheten byggdes. Efterfrågan på bolagets tjänster fortsatte öka, så snart hade filialer startats i Malmö, Göteborg och Oslo.

Nytt namn

För att ytterligare profilera sig, ändrade Sofia Gumælius företagets namn till S. Gumaelii Annonsbyrå 1891.

Priskurant från 1891 på de tjänster som Sofia Gumælius reklambyrå erbjöd. (Bild: Stockholmskällan)

Två år senare startades också Gumaelius & Kompani, som sålde och marknadsförde tryckerimaskiner och annan teknisk utrustning till den bransch hon nu började känna väl.

Störst i Sverige

Sofia Gumælius hade nu arbetat sig fram till en position där hennes företag var stabila och hennes plats på reklam-marknaden var ohotat.

ANNONS
Sofia Gumælius 1902, kvinnan som inte bara skapade Sveriges första och största reklambyrå. Hon har också en av de mest drivande bakom jämlikhet och kvinnans plats i samhället. (Foto: Företagskällan)

Men hennes arbete hade också lagt grunden till det som vi idag kallar för PR. Hennes annonsbyrå var egentligen Sveriges första riktiga PR-byrå och den kultur som hon skapade blev grunden till det moderna marknadsförings-Sverige.

Här i den nybyggda fastigheten Strandvägen 1, skaffade sig Sofia Gumælius en egen våning när huset stod klart 1904. (Foto: Stockholms Stadsmuseum)

Själv hade hon också blivit förmögen. Hon skaffade sig 1904 en bostad i det nyuppförda huset Strandvägen 1 och levde gott på de inkomster som bolaget medförde.

För kvinnornas rättigheter

Hon hade också ett stort samhällsengagemang och ett stort nätverk. Blev en av de första kvinnliga medlemmarna i Publicistklubben och arbetade där för lika rättigheter för både kvinnliga och manliga medlemmar.

Även den viktiga samhällsfrågan om rösträtt för kvinnor var hon aktiv i. Var också med om att bilda Kvinnoklubben och var tidig medlem i Fredrika Bremer-förbundet.

Gumælius & Kompani var företaget som försåg tidningsmarknaden med hårdvara. Slogs sedermera ihop med reklambyrån till ett gemensamt bolag. (Foto: Arkiv)
ANNONS

De anställda månade hon mycket om. Hade som policy att helst anställa kvinnor, vilket gjorde bolaget till ett av de första som på riktigt månade om kvinnans rättigheter i arbetslivet.

Dog i influensa

Tyvärr dog denna färgstarka person alldeles för tidigt. 1915 tog influensan hennes liv, just när hon hade etablerat nya kontor i England och Norge.

Selma Lagerlöf skrev till Sofias begravning att ”en storfura i skogen hade brakat kull, marken darrar och gungar under en” och Sofia Gumælius omskrevs i allmänhet som Sveriges främsta affärskvinna.

När Sofia Gumælius dog, var det en stor nyhet i affärs-Sverige. (Foto: Arkiv)

Vid hennes begravning flaggade alla tidningsredaktioner på halv stång. Hennes företag fanns dock kvar och växte till en koncern inom marknadsföring och kommunikation.

1977 hade Gumælius AB hela 250 anställda, men hamnade året efter i ekonomisk kris. Företaget styckades upp och delarna såldes året därpå. En era hade tagit slut. .

Läs mer:

ANNONS

Om Sofia Gumælius här

Om Familjen Åhléns okända mästerverk

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS