Företaget har på kort tid dragit på sig en mängd anmälningar och klagomål från konsumenter som känt sig lurade.

ANNONS

Många har blivit uppringda av en telefonförsäljare som gett sken av att de ringt från konsumentens nuvarande operatör och trots att man inte tackat ja till något erbjudande har man blivit bunden till ett abonnemang.

Svea Telecom tycks dessutom ha riktat in sig på telefonförsäljning till äldre personer. Många uppger också att de har blivit uppringda trots att de är med i NIX-registret.

När man sedan försökt ångra avtalet, vilket man har rätt till, har det inte gått att nå Svea Telecom.

”Vi brukar inte gå ut och varna för enskilda bolag på det här sättet, men nu har klagomålen eskalerat. Vi rekommenderar att man inte ska prata med dem, att man inte tackar ja till att de ska skicka information, och att man anmäler dem till oss om man får problem”, säger Anna Lindström.

ANNONS
ANNONS

Fem goda råd till dig som blir uppringd av ett telebolag:

  1. Fråga noga vilket telebolag säljaren ringer ifrån. Oseriösa bolag försöker ofta att få det att framstå som att de ringer från det telebolag du redan har.
  2. Tacka inte ja till ett erbjudande i telefon, utan be att få läsa avtal och prislistor i lugn och ro.
  3. Ett ja på telefon kan betyda ett giltigt avtal – det krävs ingen underskrift. Det är vanligt att man själv uppfattar att man tackat ja bara till att få hem information, men delar av samtalet kan spelas in och användas som en beställning. Lämna inte ut ditt personnummer om du inte vill teckna ett avtal.
  4. För abonnemang som huvudsakligen används för privata samtal har du ångerrätt enligt lag när du köper över telefon. Du har då ångerrätt i två veckor efter att du har fått bekräftelse med information från telebolaget.
  5. Om du får problem, kontakta din kommunala konsumentvägledare för ytterligare råd och hjälp.