Över 450 klimatforskare uppmanar reklam- och PR-byråer att avsluta sina avtal med företag som säljer fossila bränslen och att sluta sprida falsk information om klimatförändringarna, skriver nyhetsbyrån Reuters.

ANNONS

I ett brev till personer som sitter på vd-posten i ledande amerikanska PR-byråer och deras klientföretag konstaterar forskarna att reklambyråerna har en viktig roll.

”Som forskare bedriver vi studier och kommunicerar klimatförändringarnas realiteter, men vi möts ständigt av en stor och onödig utmaning: att möta argument från reklam- och PR-branschen där företag som säljer fossila bränslen försöker fördunkla eller nedvärdera våra data och riskerna med klimatkrisen”, skriver författarna.

Klimatforskare har svårt att nå ut – reklam i vägen

Under en period har kritiken växt mot den greenwashing som PR- och reklambyråerna ägnar sig åt. Budskapen har granskats hårdare och i USA pågår rättsprocesser mot företag so manses ha gröntvättat sina produkter. Dessutom vill kongressen stifta hårdare lagar för att förhindra sådana budskap.

Klimatforskaren  Michael Mann, som har skrivit under brevet, säger att reklambyråernas kampanjer förminskar konsekvenserna av klimatförändringarna.

“Vi klimatforskare har försökt att resa frågan om klimatkrisen i decennier, men vårt budskap har drunknat i fossilindustrins PR-kampanjer”, said Mann.

ANNONS
ANNONS

Läs också:

Så skiljer du äkta klimatlösningar från falska [Dagens PS]
Blackrocks Larry Finck: 1000 enhörningar för klimatet [Dagens PS]