Dagens PS

"Kina visar tydliga tecken på återhämtning"

Shanghai. Enligt Business Sweden visar Kina tydliga tecken på återhämtning och de flesta svenska bolag i landet räknar med ökad omsättning i år
Shanghai. Enligt Business Sweden visar Kina tydliga tecken på återhämtning och de flesta svenska bolag i landet räknar med ökad omsättning i år. (Foto: Pexels)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 02 juni 2023Publicerad: 02 juni 2023

Situationen i Kina är helt annorlunda nu än den var för bara några år sedan, pandemin och det geopolitiska läget har gett exportkontroller och regleringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Effekterna av pandemin och motigare geopolitiska relationer har förändrat förutsättningarna för svenska bolag i Kina, det skriver TT i Svenska Dagbladet.

Tecken på ekonomisk återhämtning

“Inom vissa områden har Kina gått mot mer självförsörjning. Det är en strategisk inriktning från staten, med krav på att man ska köpa inhemska produkter och använda kinesiska standarder. Det har gjort det svårare för utländska bolag att göra affärer, säger Joakim Abeleen till TT i SvD.

Han är Business Swedens handelssekreterare i Kina. I sin rapport Kina Business Climate Survey 2023, skriver Business Sweden att Kina visar tydliga tecken på ekonomisk återhämtning.

I många länder är tillväxten noll, men Kina är ett av de länder som i år skapar tillväxt, men landets hantering av pandemin har gjort att den kinesiska marknaden ses som mindre attraktiv.

ANNONS

Senaste nytt

Räknar med ökad omsättning

Enligt Business Swedens undersökning är affärsklimatet i Kina på sin lägsta nivå på tio år, ändå räknar majoriteten av svenska bolag i Kina med ökad omsättning framöver.

Majoriteten, 65 procent, av svenska företag i Kina svarar i en enkät som presenteras i rapporten att de under kommande år räknar med ökad omsättning där.

ANNONS

Förväntningarna bland tjänsteföretag är högre, 76 procent väntar sig ökad omsättning. Cirka hälften av de svenska bolagen i Kina räknar med att öka sina investeringar i landet under de kommande tolv månaderna.

Enligt Joakim Abeleen har flera av de svenska bolagen i Kina 15–20 procent av sin omsättning där.

Sverige som varumärke

Business Sweden skriver att svenska företag överlag är entusiastiska över den kinesiska marknaden.

Den ser den kinesiska marknadens storlek, potential och BNP-tillväxt som de viktigaste drivkrafterna för affärsmöjligheter.

Dessutom tillför Sverige som varumärke värde för svenska bolag i Kina, speciellt inom konsumentsektorn.

För svenska bolag i Kina fortsätter det att vara en framgångsrik strategi att ange Sverige som ursprungsland i marknadsföringen, det skriver Business Sweden.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Investeringar från Kina ger Europa elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS