För första gången pekar prognosen på en nedgång för julhandeln, enligt Postnord. Svenskarna har mindre pengar att shoppa för.

ANNONS

Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året.

Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person.

Det skriver Postnord i ett pressmeddelande med hänvisning till E-barometern och konstaterar att det är första gången indikationerna pekar på att julhandeln i Sverige går ned.

Fortfarande väntas julhandeln omsätta mer än 8,4 miljarder kronor, vilket var den omsättningen julshoppandet låg på 2019, det vill säga före pandemiutbrottet.

Mer prismedvetna konsumenter

Rapporten visar att konsumenterna i år är med prismedvetna.

Var tredje konsument planerar att handla under Black Week och en trend är att allt fler väljer att köpa sina julklappar under den perioden.

”Det finns alltid ett intresse hos konsumenterna av låga priser. Nedgången i e-handeln har medfört att vissa e-handlare sitter på stora varulager vilket i sin tur kan tala för bra erbjudanden till konsumenter. Hur mycket e-handlarna är beredda att rabattera sina varor och bjuda upp till köpfest, återstår att se”, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord Sverige.

Under tredje kvartalet minskade e-handeln med fem procent jämfört med samma period 2021.

ANNONS
ANNONS

Under kvartalet ökade dock den digitala apotekshandeln med 9 procent.

Läs mer: Svensk Handel spår miljardtapp för handlarna [Dagens PS]

Läs även: Handlarna hoppas på Black Friday och en god jul [Dagens PS]