Dagens PS

Influencern Margaux Dietz skrotar sitt skönhetsmärke

Margaux Dietz
Influencern och miljardären Pär Svärdsson skrotar sin satsning på skönhet (Foto: TT).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 10 aug. 2022Publicerad: 10 aug. 2022

Influencern Margaux Dietz skrotar sitt skönhetsmärke efter bara två år. Orsaken? Hon kom inte överens med Per Svärdsson, apotea-miljardären som backat bolaget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Margaux Dietz blev känd när hon filmade sin egen förlossning och publicerade filmen i sociala medier.

För två år sedan startade hon ett skönhetsmärke med höga ambitioner. Bolaget skulle värderas till 100 miljoner kronor och göra succé var planen.

Men planen verkat ha gott om intet. Nu skrotar hon satsningen efter bara två år skriver Breakit.

Dietz och miljardären Per Svärdsson som backat bolaget kommer nämligen inte överens.

I ett youtube klipp berättade influncern med egna ord om beslutet att lägga ned verksamheten.

“Jag har valt tillsammans med min kompanjon att avveckla bolaget. Det bestämdes för ganska så längesen, det är därför det inte har kommit några nya produkter. Vi ville åt olika håll. Det viktigaste med att jag har avvecklat X By Margaux är att det kanske inte var exakt det som jag brann för. Och det kanske inte var precis rätt i tiden. Men det är inget misslyckande. Företaget har gått jättebra och jag är så glad att jag har lärt mig massor på vägen”, säger hon.

Stenhård konkurrens bland influencers

Margaux Dietz är inte direkt ensam på arenan där en rad andra influencers driver bolag inom skönhet.

ANNONS

Bianca Ingrosso säljer framgångsrikt smink genom sitt bolag Caia, och Ida Warg säljer skönhetsprodukter under eget namn. Till skaran med konkurrenter hör även Isabella Löwengrip med Löwengrip Beauty.

Enligt Dietz själv liknade hennes varumärke inte något av de övriga. Hennes mål var att skapa livsstilsvarumärke som inte enbart fokuserade på skönhet.

Under namnet  “X by Margaux”, sålde man bland annat deoderant, dusch gelé och olika dofter.

ANNONS

Senaste nytt

Men från början gick det bra. Bolaget lanserades via Apoteas hemsida och sålde produkter för 2,5 miljoner kronor under bolaget första fem månader. Då gjorde man även 1 miljon kronor i vinst.

Men sedan rasade försäljningen, och nu har influencern valt att skrota satsningen.

Dietz har dock flera strängar på sin lyra, och kommer knappast att gå sysslolös.

Hon är vid sidan om sitt arbete som influencer en flitig investerare inom startup och tech, samt arbetar med klädkollektionen Juan Carlos.

Läs även: Cerades sänker sin värdering av Apotea med 37 procent

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS