Ica satsar mer på sina e-handelslösningar genom att köpa ett nytt högautomaiserat lager i Brunna. Anledningen är att e-handeln har växt kraftigt. 

ANNONS

Icas e-handel har ökat med 117 procent det senaste året, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Att så många fler handlade över nätet när pandemin pågick har lett Ica vidare i sina ambitioner. Nu skapar bolaget nya lösningar för den här kundkretsen. Bolaget investerar 1,1 miljarder kronor i ett e-handelslager som ska skötas med teknologi från Ocado.

”I samarbete med brittiska Ocado, som är världsledande på e-handel med mat, har vi utvecklat en ny plattform som är skalbar för framtidens behov. Partnerskapet med Ocado ger förutsättningar för att förbättra Icas kunderbjudande och effektivisera e-handeln inom livsmedel och på sikt också för fler produktområden”, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige i ett uttalande.

Företaget hoppas att kunderna ska erbjudas en mer personlig e-handel, genom en onlinebutik som är lönsam, effektiv och kan anpassas till handlarnas unika behov.

”Det nya e-handelslagret i Stockholm gör det möjligt att möta den snabbt ökade efterfrågan av e-handlad mat i Stockholm och Mälardalsregionen. Det nya lagret tillsammans med Ocados automationslösning skapar förutsättningar för en långsiktigt lönsam e-handel. Att vi dessutom är först i Sverige med ett högautomatiserat lager inom livsmedel gör mig extra stolt”, säger Peter Muld, chef strategi & transformation Ica Sverige.

Fastigheten har en totalyta på 32 000 kvadratmeter och ligger i Brunna, Upplands Bro kommun i Stockholm. E-handelsverksamheten i Jordbro kommer att flyttas över successivt till det nya lagret.

ANNONS
ANNONS

Läs också:

Ica försvinner från börsen [Dagens PS]
Ica förvärvar Första AP-fondens andel i Secore [Dagens PS]