Heart Aerospace från Göteborg är i fokus och väldigt hett när världen nu på allvar blickar mot att flyga elektriskt på korta distanser. Startupen lovar sitt första eldrivna passagerarplan om sex år.

ANNONS

Svenska Heart Aerospace är i hetluften. Minst sagt.

Skrotar flygskam

Heart Aerospace ska skrota begreppet flygskam genom att tillverka helt eldrivna flygplan för regional trafik, som ska finnas på marknaden 2026. Med det i tanke storsatsar det Göteborgsbaserade bolaget som idag har 130 anställa – en siffra som ska växa till 500 anställda inom några år – och så småningom upp till 1 000 anställda när produktionen drar igång på allvar, skriver GP.

”Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri”, säger grundaren Anders Forslund.

Ren eldrift på 20 mil

Ett fullsatt ES-30 kommer ha en räckvidd på ren eldrift på runt 20 mil, vilket sedan kan utökas till runt 40 mil med reservgeneratorer – turbogeneratorer som drivs med flygbränsle, skriver Ny Teknik.

Vidare har Air Canada beställt 30 flygplan, berättar Business Insider, och går därmed in som delägare tillsammans med Saab, där bolagen investerar fem miljoner dollar vardera i Heart Aerospace.

”Air Canada har tagit en ledande position i branschen för att ta itu med klimatförändringarna”, säger Air Canadas vd Michael Rousseau i ett pressmeddelande.

Att köpa in ES-30 från Heart Aerospace kommer enligt honom att vara ”ett steg framåt mot vårt mål om nettonollutsläpp till 2050.”

Saab blir minoritetsägare

Även försvarskoncernen Saab visar alltså stort intresse för den nya startupen och går in som ny minoritetsägare.

”Vi är alltid intresserade av ny teknologi och att stötta en hållbar utveckling. Därför går vi in i Heart Aerospace. Sedan är det väldigt bra att svensk flygindustri växer”, säger Jonas Hjelm, affärsområdeschef för Saab Aeronautics, till Di.

ANNONS
ANNONS

Som Dagens PS tidigare berättat så har andra stora flygbolag som United Airlines redan pumpat in pengar i projektet. Att Göteborg nu ytterligare hamnar på kartan är en stor bonus menar Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

”Det gör att Göteborg blir världsledande inom den framtida mobiliteten och klimatomställningen och det är enormt bra”, säger han till GP.

Läs även: Elplan siktar på inrikesflyget – vd:n om fördelarna [Dagens PS]