Då föddes drömmen om att ”bygga något meningsfullt – som påverkar människor positivt.”

ANNONS

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

”Född och uppvuxen i Skara, en liten stad som inte gav mig så mycket utrymme för min kreativitet och nyfikenhet. Flyttade tidigt till USA och började jobba på nattklubbar i Miami Beach och skapade mig ett fantastiskt  liv där.  Livet förändrades snabbt efter en trafikolycka som gjorde att jag tvingades flytta tillbaka till Sverige igen. Tillbaka i Sverige efter olyckan fick jag börja om på ruta ett. Detta har format mig till den jag är i dag och har efter olyckan haft drömmen om att bygga något stort och meningsfullt som påverkar människor positivt.  Jag utmanar gärna det ’normala’ och är en visionär och problemlösare. Lever efter mottot ’Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid’ ”.

Berätta om företaget

”Bolaget är ett SaaS-bolag (Software-as-a-Service) från Göteborg med ett litet men starkt team som fokuserar på värdeskapande lönsamhet. Med vår app-plattform QuiznGifts™ erbjuder vi företag att enkelt och kostnadseffektivt skaffa sig en egen ’brandad’ kommunikationsapp för att aktivera, engagera och interagera med sina kunder på ett belönande sätt genom bland annat gamification. Plattformen samlar värdefull kunskap om kundbeteenden och preferenser samt driver till Point of Sales och sänker tröskeln för köp. Med vår innovativa insamlingsmodell effektiviserar och inspirerar vi konsumenter och företag att bli mer  aktiva inom socialt ansvarstagande. Vi skapar en spårbar och transparens mellan företag och konsument.  I dag används plattformen inom  retailbranschen, eventbranschen, franchise och employer branding.”

”Hittar vi rätt idé och personer bakom en intressant vision, som kan integreras och få synergier med vår plattform, är vi inte främmande för att investera tillsammans.”

Hur fick ni idén?

”Konceptet föddes då jag tröttnat på all påtvingad och irriterande reklam som tar upp hela skärmen på mobilen och i applikationer. Enligt statistik upplever fyra av fem påtvingad reklam som negativt. Jag tror att engagerande kommunikation är framtiden.  Jag ville bygga ett ekosystem, en plattform som skapar engagerande reklam på användarens villkor. Ska man skapa långa relationer behöver vi lyssna och respektera kunden.  Adblockers finns inte av en slump och företag måste vara mer innovativa annars blir de omkörda av underdogs som levererar efter den medvetna kundens önskemål och behov.”

Vad blir nästa steg?

”I början på detta år lanserar vi ett nytt samarbete med Himec Solutions i form av en app, baserad på vår plattform. Ecoworkouts  har som mål att göra fitness kul, tillföra ett ekonomiskt värde – och samtidigt förbättra människors hälsa och inspirera till socialt ansvarstagande.”

”Vi kommer att köra en exklusiv pilot. I dag har vi över 57.000 exklusiva medlemmar som vi inom kort ser en potential för att växa sig snabbt till över en miljon köpstarka, hälsomedvetna och inflytelserika medlemmar. Vi för dialog med välgörenhetsorganisationer, partners och inte minst influencers som vill engagera, inspirera och belöna  vår community för bättre hälsa och socialt ansvarstagande.”

ANNONS
ANNONS

”Vår plattform är förberedd för internationalisering och potentialen i exempelvis Asien är mycket intressant. Konsumtionsbeteende, demografi, antalet aktiva användare och tid spenderad mobilt matchar konceptet mycket bra. Vi har redan ett bra nätverk av aktörer på flera av dessa marknader och i kombination med den erfarenhet vi har internt ser vi en relativt snabb utvecklingskurva med rätt investering och partners.  Viktigt för oss är att hitta långsiktiga investerare som vill vara med och skapa något gott och förstår vårt behov och potential.”

”Vi ska nu ta in externt kapital, pengarna ska användas för att stärka försäljningsaktiviteterna av och kring vår plattform samt vidareutveckling och paketering av produkten.”

Bästa entreprenörstips?

”Välj dina medgrundare noga och se till att de kompletterar dig och delar visionen. Testa och våga göra misstag – och glöm inte att ha roligt!”

Värsta fallgropen?

”Att missbedöma säljprocessen, det tar alltid längre tid än du tror.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”Att i tidigt skede undersöka möjligheterna för Almi och VGR att stötta i den tidiga fasen.
Nämnda parter beviljade oss innovationslån som skapade en bra förutsättning undersöka, testa och verifiera vår innovation. När det kommer till investeringsrundor kan det ta lång tid och en fördel är att bygga upp en relationen med investerarna över tid. När man sedan vill ta in pengar känner redan investerarna teamet och har följt bolaget en tid tillbaka och kan snabbare fatta ett beslut om att investera. ”

Var ser du dig själv och företaget om fem år?

”Vi har tagit bolaget internationellt med miljontals av användare  vårt globala community, och har fått en mycket bättre hållning och fysisk hälsa tack vare Ecoworkouts. Vi fokuserar på  affärsutveckling kopplat till alla våra partners och organisationer.  Och vi har självklart fler samarbeten jag inte kan berätta om i dag.

Vem borde bli nästa Veckans Entreprenör – och varför?

Kenneth Larsson på Himec Solution,  en inspirerande entreprenör som ser potentialen med vår plattform och vill bidra till en hållbar utveckling.”

Namn: Magnus B Svensson
Yrke: Grundare och vd på Weesteer
Ålder: 44 år
Bor: Göteborg
Civilstånd: Sambo och en son.
Gör helst: Försöker var aktiv och spendera tid med min familj och vänner, äter god mat, dricker bra kaffe och läser om det som intresserar mig.
Gör helst inte: Ger upp!
Det vet ingen om mig: Har festat ihop med Al Pacino.

ANNONS
ANNONS

Följ Magnus B Svensson på Weesteer på:

Linkedin

Twitter

Weesteer.com

Ecoworkouts.com mail