Pandemi, inflation, problem att hitta arbetskraft – de senaste åren har påverkat företagen på olika vis. Men sitt favoritord är de överens om – det har varit en ordentlig resa. 

ANNONS

Vilka ord som är populära att använda för att beskriva ett företag fluktuerar med tiden, men ibland slår de igenom rejält och fort. Bland företagens modeord 2021 sticker ett ut ordentligt – nämligen resa (på engelska ”journey”).

Bloomberg rapporterar att omnämnanden av ordet ”resa” (eng. ”journey”) bland chefer på de 500 största bolagen i USA (S&P 500) under konferenssamtal i år har skjutit i höjden med nära 70 procent till 3 091. Enligt tidningen gör det ”journey” till ett av de snabbast växande företags-modeorden i modern tid.

Årets favoritord användes knappt alls 2001

2001 användes termen bara en gång i liknande sammanhang, vilket ger en ökning på 3 000 procent på 20 år. Nu används den för att beskriva alla möjliga typer av mål. General Motors är till exempel på ”resa” från ”biltillverkare till plattformsinnovatör”, CVS Health Corp. ”resa” handlar om att stänga hundratals apotek och satsa på digital sjukvård.

Jämlikhet, inkludering, hållbarhet – det är saker som inte går att klara av över natten, så det är naturligtvis en resa. Det gäller också den helt vanliga processen med att kapa kostnader, skriver Bloomberg.

”Aktieägarna tagna på en tur”

Vad än resan innebär så definieras slutdatumet väldigt sällan eller aldrig. Den som vill ha klargöranden om när resorna kan leda till större vinster åt aktieägarna får höra att resor minsann tar tid, och vi är bara i början.

”Ordet har fördelen av att vara ogenomskinligt. Detta tillåter företag att få flexibilitet”, säger Mark Stoeckle, vd på Adams Funds till Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

”När chefer är på en resa så blir aktieägarna tagna på en tur”, säger Brandon Fletcher, analytiker på Sanford Bernstein.

Läs även: Time: Elon Musk årets person 2021 [Dagens PS]