Dagens PS

Han vill göra Adidas störst i världen

Adidas ska bli det första valet i sportvärlden om vd:n Bjørn Gulden får bestämma.
Adidas ska bli det första valet i sportvärlden om vd:n Bjørn Gulden får bestämma. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 24 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

För närvarande är Nike det största sportmärket i världen. Det vill Adidas-vd:n Bjørn Gulden ändra på som nu ser chansen att plocka viktiga marknadsandelar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nike leder fortfarande med råge över Adidas som världens största sportmärke.

Den amerikanska jätten omsätter dubbelt så mycket som sin tyska konkurrent.

Men så ska det inte se ut framöver om norske Bjørn Gulden får bestämma spelplanen.

Adidas vill ta guldplats

Som vd för världens andra största sportmärke, Adidas, gäller det givetvis att ha fingertoppskänsla vilka trender som gäller inom samtliga sporter och vilka personer och klubbar man bör samarbeta med.

Nike har haft försprång över Adidas sedan 1990-talet, men det försprånget kan nu minska sedan Nike bland annat har problem att lansera nya produkter och har sparkat personal på sistone, enligt Fortune.

“Gulden kan använda denna svaghet hos Nike för att växa och betala större kontrakt”, säger Thomas Joekel, portföljförvaltare på Union Investment i Frankfurt.

“Gulden vet att storleken spelar roll i den här branschen och han kommer förmodligen att försöka ta chansen.”

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ska bli hetaste sportmärket

Vd:n vill göra Adidas till det hetaste sportmärket i världen som ska synas tidligt vid tävlingar som till exempel OS. Det är framför allt inom tre sporter Gulden måste lägga in en extra växel: fotboll, löpning och basket.

Stora fotbollsklubbar som Chelsea FC var tidigare sponsrade av Adidas men bär numera Nike.

“Även om de kan vinna tillbaka några av dem måste de betala för dem”, säger Poonam Goyal, analytiker på Bloomberg Intelligence.

Vill ha andra märken

Det blir alltså att öppna plånboken rejält om Adidas vill hålla jämna steg med Nike, och ett annat problem är att många ungdomar idag blickar mot andra märken som är betydligt hetare i deras ögon än både Nike och Adidas, som till exempel uppstickaren LuluLemon.

Hittills rullar det dock på bra för Adidas, där analytiker uppger att bolagets rörelseresultat kommer landa på över en miljard euro i år.

Läs även:

ANNONS

Adidas ser ljuset efter Kanye West. Dagens PS

Kinesiska konsumenter väljer bort Nike och Adidas. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS