Dagens PS

"Han blev så exalterad att han sa upp sig"

Marcus Jacobsson
Marcus Jacobsson
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 02 maj 2017

Vem är du?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Jag är en entreprenör och intraprenör som älskar att bygga verksamheter som får global räckvidd och gör skillnad. Jag har tidigare bland annat ansvarat för lanseringen av Wellness – Oriflames affärsområde inom hälsa som gick från 0 till 1 miljard kronor i omsättning i 47 länder – samt varit vd i ett par bolag med turn around-uppdrag. Nu driver jag Tipser tillsammans med två medgrundare: Jonas Sjöstedt (inte att förväxla med V-ledaren red.anm.) och Axel Wolrath.”

Hur fick du idén?

“Jonas och jag lärde känna varandra på Oriflame, då Jonas var ansvarig för Oriflames globala e-handel. Vi har båda alltid drömt entreprenörsdrömmen, och vi började lista vilka unika erfarenheter vi hade som kunde ligga till grund för en ny affärsidé. Vår vision blev att vem som helst ska kunna sälja vad som helst på nätet genom att utnyttja styrkan av sin personliga rekommendation. Vi grundade Tipser 2011 och tog ett möte med vår vän Axel Wolrath, som hade runt 15 års erfarenhet av att leda modeföretag, för att höra om han trodde idén var relevant för modeindustrin. Han blev så exalterad att han sa upp sig och anslöt sig till oss som medgrundare.”

Vad är affären?

“Tipser är ett komplett ekosystem för e-handel inklusive en mängd features som webshoppar, produkttaggade bilder, köpbara banners, personliga kundkorgar och universell check-out. Läsarna stannar kvar hos publicisten efter avslutat köp och publicisten tjänar provision på all egen försäljning, får tillgång till kunddata och slipper hantera lager, logistik, kundtjänst, betalnings- och riskhantering. Publicisten kan därmed fokusera på det man gör bäst – att inspirera och öka läsekretsen. Vi jobbar i dag med flera stora publicister, bland annat Expressen, DN, Bonnier Tidsskrifter och Splay Networks, och har totalt öppnat över 5,000 shoppar. Publicisterna väljer bland vårt växande produktutbud som idag är över 1,5 miljon artiklar, men kan även själva ladda upp nya produkter från egna e-handelssamarbeten.”

Vad blir nästa steg?

“Vi förbereder nu lansering tillsammans med publicistpartners i främst Tyskland och USA, där planen är att gå live i minst ett av dessa länder under andra halvan av året. Samtidigt ser vi stor efterfrågan i Sverige och vi utökar samarbetet med befintliga publicister.”

Bästa entreprenörstips?

ANNONS

“Håll ut och håll kostnaderna låga. Allt tar mycket längre tid än man tror. Hitta kompanjoner, det är alltid lättare att dela motgångar och roligare att dela framgångar. Var fokuserad på din affärsidé, men samtidigt lyhörd för justeringar efter kundernas behov och anpassa produkten till betalningsviljan. Tro på dig själv och företaget!”

Värsta fallgropen?

“Utvärdera nya delägare ytterst noggrannt och tydliggör vad de bidrar med. Utspädningen går snabbt på vägen så det gäller att man får ombord rätt aktörer. Samtidigt ska man inte vara rädd för att dela med sig av ägandet när man vet att man hittat rätt. Teamet är nyckeln till framgång.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

“Finansieringen bör vara kopplad till affärsvisionen. Med detta menar jag att om man har en vision om världsdominans ska man söka investerare som kan vara med hela vägen. Samtidigt är de stora aktörerna inte intresserade av att vara med tidigt på resan, så man får anpassa målgruppen för företagets nivå vid varje runda. Börja med att finansiera själv så långt det är möjligt. Ta därefter hjälp av friends and family, därefter änglar, följt av family office och slutligen riskkapitalbolagen eller industriella aktörer.”

Var ser du dig själv och företaget om fem år?

“Då är vi standardverktyget för e-handel för Europas och Nordamerikas stora publicister. Vi har då tagit över de mellanstora marknadsplatsernas roll i dag och levererar e-handel i relevant innehåll där läsarna redan befinner sig – det vill säga hos publicisterna.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

ANNONS

“Min bror Kristian Jacobsson, han är framgångsrik serieentreprenör och medgrundare av Pensionera, Kortio och Finanzero.”

Namn: Marcus Jacobsson.
Yrke: medgrundare och vd för Tipser.
Ålder: 39 år.
Bor: Nacka.
Civilstånd: Fru och två barn.
Gör helst (fritid): Ute i naturen med familjen, helst i skärgården.
Gör helst inte: Dammsuger.
Det vet ingen om mig: Jag har uppträtt i ett fullsatt Globen med en egenproducerad dans inför 12.000 dansande människor.

Följ Marcus Jacobsson och Tipser på:

www.tipser.com

LinkedIn

Instagram

Facebook

Twitter

ANNONS

LÄS OM TIDIGARE “VECKANS ENTREPRENÖR”:

Hoppade av toppjobb – blev skönhetsdrottning  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS