Outdoor-kedjan Haglöfs fortsätter att vägrar att delta i reajippot Black Friday, som tidigare år. 2021 lägger bolaget ner all verksamhet på fredag. I stället uppmanar man kunderna att gå ut i naturen.

ANNONS

Företaget har under de senaste åren jobbat med begreppet Green Friday för att minska hetsen kring överdriven konsumtion – inte minst under Black Friday, skriver Market.

”På Black Friday, den värsta shoppingdagen under året, har Haglöfs agerat genom att höja priserna, ge all vinst till välgörenhet eller marknadsföra second hand i stället för nya produkter. Syftet var alltid att uppmärksamma problemet med systematisk och fullskalig rea som driver försäljning”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I fjol stängde kedjan samtliga butiker, även försäljningen online. Företrädare hänvisade då till att företaget är bekymrade över den överdrivna konsumtionen och konsekvenserna för miljön.  I Stockholm höll man däremot en butik öppen. Den som skulle lansera second hand-konceptet Haglöfs Restored.

I år stänger man istället helt.

”Haglöfs är klara med att ge uppmärksamhet till den mest aggressivt säljfokuserade dagen på året”, skriver Haglöfs i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

Läs också:

Black Friday: 7 av 10 svenskar litar inte på reakampanjer [Dagens PS]
Klarna varnas för bedragare under Black Friday [Dagens PS]