Generation Z var tidigare köpstarka konsumenter av lyxvaror. Med inflationen och Kinas inbromsning har det dock ändrats och lyxindustrin kan inte längre räkna med de unga konsumenterna.

ANNONS

Generation Z, personer födda mellan 1997 och 2012, har tidigare varit en tillförlitlig grupp hos lyxindustrin. Inflationen och Kinas ekonomiska inbromsning sätter dock även spår hos de dyraste av märken, som tidigare inte hade problem att sälja skor, hattar och väskor för gigantiska summor, skriver Reuters.

”I USA är det inflationen som är huvudfrågan för lyxbolagen, medan det i Kina är ungdomsarbetslösheten som är alarmerande just nu”, menar Kenneth Chow på konsultföretaget Oliver Wyman.

Hög ungdomsarbetslöshet i Kina

Ny kinesisk data för juli pekar på att ungdomsarbetslösheten närmar sig 20 procent, för ungdomar mellan 16 och 24, och kommer som ett resultat av otaliga lockdowns och att regeringen har slagit hårt mot techbolag som tidigare anställde studenter.

Det blir en svår prövning för landets unga, där många är vana att kunna spendera fritt, menar Kenneth Chow.

”Det här kan vara första gången som många unga vuxna står inför en sådan ekonomisk påverkan, så det kommer vara en testplats för hur dessa konsumenter kommer att spendera på lyxvaror framöver.”

En känd tiktokare, som tar med sina 150 000 följare på resor fulla med lyx, är USA-baserade Jeffrey Huang.

”Om det blir en lågkonjunktur kommer jag till hundra procent att köpa mindre eller kanske till och med sluta köpa helt”, säger han.

ANNONS
ANNONS

En ny studie av konsultföretaget Oliver Wyman visar att några lyxmärken sänker sina försäljningsförväntningar avsevärt på den kinesiska marknaden som svar på rådande förhållanden, där 80 procent av de ifrågasatta cheferna inte förväntar sig en ”v-formad” återhämtning i år.

Läs även: Louis Vuitton största modemärket i USA [Dagens PS]