Den första storskaliga studien som gjorts på fyra dagars arbetsvecka har nått häpnadsväckande resultat, av de 33 deltagande företagen återgår inte ett enda till femdagarsvecka.

ANNONS

Data visar att alla företag som deltog i en studie om fyra dagars arbetsvecka registrerade vinster både i intäkter och i de anställdas produktivitet genom sjunkande frånvaro och lägre personalomsättning, det rapporterar Bloomberg.

Två dagars helg fungerar inte

De arbetstagare som hade fyradagarsschema var också mer benägna att arbeta från kontoret än att arbeta hemifrån.

Forskaren Juliet Schor, ekonom och sociolog vid Boston College säger att det här är viktigt eftersom två dagars helg inte fungerar för människor.

”I många länder har vi en arbetsvecka som infördes 1938, och den hänger inte ihop med dagens liv. För välbefinnandet för människor som har jobb är det avgörande att vi tar upp strukturen på arbetsveckan”, säger hon till Bloomberg.

I studien samarbetade Juliet Schor med motsvarigheter vid University College Dublin och Cambridge University.

Den första i en serie studier

Studien är den första i en serie pilotprojekt som samordnas av den Nya Zeeland-baserade ideella gruppen 4 Day Week Global som involverar dussintals företag i pågående sexmånaderstest.

ANNONS
ANNONS

Förra månaden inleddes en amerikansk och en kanadensisk studie och i februari påbörjas ett pilotprojekt med i huvudsak europeiska och sydafrikanska organisationer.

Dussintals indikatorer förbättrades

Den första datan samlades in från företag och organisationer i USA, Australien och Irland, 969 anställda minskade sin arbetstid med i genomsnitt 6 timmar i veckan och följdes under 10 månader.

Lönen förändrades inte när arbetstiden minskade och allt från en restaurangkedja, till en husbilsbyggarfirma och en klimatorganisation medverkade.

När företagen gick över till fyra dagars arbetsvecka förbättrades dussintals indikatorer som produktivitet, välbefinnande och medarbetarnas trötthet.

Företagen gav betyget 9 av 10

Även de organisatoriska resultatmåtten var starka, under försöket steg intäkterna med cirka 8 procent och jämfört med ett år tidigare ökade de med 38 procent.

För flera företag är det svårt att mäta produktivitet men organisationerna bedömde ändå att effekten av fyradagarsschemat var positiv och gav i genomsnitt bedömningen 7,5 på en 10-gradig skala.

Frånvaron sjönk från 0,6 dagar i månaden till 0,4 och även personalomsättningen minskade något. Företagen gav betyget 9 av 10 för den totala upplevelsen.

ANNONS
ANNONS

Högre engagemang bland personalen

”Vi såg definitivt mycket högre engagemang bland personalen, högre än vi någonsin har registrerat”, säger Jon Leland, till Bloomberg.

Han är strategichef på crowdfundingföretaget Kickstarter, som avslutade sitt pilotprojekt i september och permanent antog fyra dagars arbetsvecka för sina cirka 100 anställda.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Nio storbolags vd:ar om mångfald och rättvisa [Dagens PS]