Under pandemin ska kläder vara bekväma. Det bevisar svenska träningsmärket Aim’n som har sett både omsättning och vinst rusa det senaste året. 

ANNONS

Istället för resor och restaurangbesök lägger vi pengarna på hemmet och kläder – att ha på i hemmet.

”Eftersom man har varit hemma mycket, och kanske inte fokuserat lika mycket på festtillfällen, så vill fler ha kläder som förenar mode med funktion”, säger Robin Mostacero, vd för den svenska grenen av Aim’n, till Di Digital 

Bolaget växte hela 150 procent på nätet och även övriga siffror töjer på sömmarna – bolaget räknar med en omsättning på 270 miljoner kronor för räkenskapsåret, en ökning på 135 procent.

Även vinsten rusade uppåt med 91 procent, från 22 Mkr till 42 Mkr.

Sverige är störst

E-handelsbutiken fokuserar på träningskläder till kvinnor i 150 länder. Sverige har forfarande den största marknaden men Tyskland springer ikapp, och bolaget vill samtidigt expandera i en rad länder.

Även fast konkurrensen växer så gynnas bolaget av att vi spenderar så mycket tid i hemmet i funkiskläder istället för att gå till kontoret. Robin Mostacero ser Sverige som en fortsatt viktig marknad framöver.

”Vi är ett så pass ‘svenskt’ bolag, också när det gäller design, att jag tror att Norden kommer att vara ett starkt fäste för oss även framåt.”

Läs mer: Modehandeln rycker från bottennivåer

 

ANNONS
ANNONS