Dagens PS

Folkstorm tvingar SAS att stoppa reklamfilm

SAS med vd Rickard Gustafson plockar ned reklamfilmen efter kritikerstormen. Flygbolaget skriver i ett pressmeddelande att Det finns "anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad". (Foto: TT)
SAS med vd Rickard Gustafson plockar ned reklamfilmen efter kritikerstormen. Flygbolaget skriver i ett pressmeddelande att Det finns "anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad". (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 12 feb. 2020

Orsakade raseri av kritiska röster och nu backar flygbolaget: “Vår kampanj har blivit kidnappad”.

ANNONS
ANNONS

Det finns skäl att misstänka att kampanjen kidnappats och är utsatt för en attack, skriver SAS i ett pressmeddelande efter att ha plockat ner reklamfilmen som hade premiär i går, tisdag.

I filmen hävdar SAS att inget är genuint skandinaviskt och att smörrebröd är nederländskt och att köttbullar kan komma från Turkiet.

Bland andra SD:s partisekreterare Richard Jomshof har gått i taket över att flygbolaget påstår att många skandinaviska traditioner som midsommar och demokrati är importerade.

Jomshof skriver på sin Facebooksida att han fortsättningsvis tänker bojkotta SAS och aldrig mer flyga med flygbolaget. Han betecknar kampanjen som självhat och nonsens.

Även nazistiska Nordfront, propagandaorgan åt Nordiska motståndsrörelsen, anser att reklamen är en “aggressiv attack” på Skandinavien, berättar Dagens Nyheter.

Kampanjen utmålas som rasistisk och anti-skandinavisk av kritikerna.

SAS kontrar i pressmeddelandet: “När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.”

Flygbolaget står fortsatt bakom budskapet i filmen, som nu alltså tagits ned från Youtube och andra sociala mediekanaler, och menar att reklamen handlar om resor som “berikar oss”.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Privatekonomi

Varnar för nya bedragare: ”För bra för att vara sant”

15 juni 2025
ANNONS
ANNONS