Dagens PS

Flygplansuthyrarna: Miljarder kan vara förlorade i Ryssland

Aeroflot.plan
Flygplansuthyrarna kämpar mot Ryssland för att ta tillbaka över 500 flygplan. (Foto: TT)
Daniel Bylund
Daniel Bylund
Uppdaterad: 09 mars 2022Publicerad: 09 mars 2022

Flygplansuthyrarnas skräck kan vara på väg att bli verklighet när Ryssland gör allt i sin makt för att behålla flygplan som de leasar. Förluster på miljarder dollar kan bli resultatet. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ryssland leasar över 500 flygplan från olika utländska flygplansuthyrare, som nu riskerar att försvinna för alltid. Värdet på flygplanen uppgår till 10,3 miljarder dollar, rapporterar Bloomberg.

Fönstret stängs

Flygplansuthyrarna har tills den 28 mars på sig att under EU:s sanktioner kräva tillbaka planen. Rysslands motdrag har varit låta statsägda Aeroflot och andra ryska flygbolag flytta planen inåt i landet för att skydda dem.

Den ryska regeringen har även instruerat flygbolagen att sluta flyga internationellt för att minska risken att flygplanen beslagtas vid landning. Senast under tisdagen skulle flygplanen vara tillbaka på rysk mark.

“Den största rädslan just nu är att dessa flygplan är borta för alltid”, säger Steve Giordano, VD för Dover, Delaware-baserade Nomadic Aviation Group, ett av en handfull företag som specialiserar sig på återtagande av flygplan.

Flygplansuthyrarnas rätt begränsas

Tidigare gällande lagar som gav flygplansuthyrare rätt att korsa landsgränser för att kräva tillbaka flygplan från kunder som inte skötte sitt leasingavtal, har stoppats av Ryssland.

För att göra det ännu svårare för uthyrarna har de ryska myndigheterna begränsat flygtrafiken till nationella flygningar och till Vitryssland, säger Emily Wicker, partner vid advokatfirma Clifford Chance.

“Den ryska regeringen rådde också operatörer att omregistrera utlandsägda flygplan i Ryssland från deras traditionella bas på Bermuda, ett annat drag som skulle kunna omintetgöra försök att återkalla ett flygplans certifiering – eller spåra dess underhåll och underhåll”, tillägger hon. 

ANNONS

Flygplan utan dokumentation

Rysslands försök att omregistrera flygplan har lett till diskussionen om hur planens säkerhet ska garanteras. Flygplansindustrin är strikt reglerad och dokumentation för till exempel underhåll och livslängd på viktiga delar är avgörande.

Om sådan dokumentation inte finns försvinner värdet på flygplanet snabbt, säger Chris Sponenberg, a vice president at Wilmington Trust.

“Du kan inte bevisa att något har gjorts med det, kan inte bevisa att det är säkert,” sa han. “Civila luftfartygsmyndigheter får inte registrera det som luftvärdigt”, tillägger han. 

Läs mer: Flygplansuthyrare behöver ta tillbaka plan för 95 miljarder

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]