En ny fast förbindelse är inte aktuell. Åtminstone inte före 2050, säger Trafikverket. Nu får Öresundsbron fortsätta som singel.
Fast förbindelse? Öresundsbron singel i 25 år till
Mest läst i kategorin
Nästa år, 2025, firar Öresundsbron 25 år. Så länge har Sverige och Danmark haft fasta förbindelser i form av bron.
Nu behövs fler, kanske inte broar men definitivt fasta förbindelser. Så långt är alla överens, men inte en millimeter längre.
Malmös och Köpenhamns politiker vill ha en tunnelbana mellan städerna, Landskrona och Helsingborg vill båda ha nästa fasta förbindelse och det talas om såväl bil- som järnvägstunnel.
Samtidigt väntar nya problem när ny infrastruktur mellan Tyskland och Danmark kommer på plats.
En timma snabbare
Världens längsta nedsänkta tunnel byggs nu mellan Tyskland och Danmark.
Fehmarn Bält-tunneln ska vara klar 2029 och bli 18 kilometer lång. Den blir ett alternativ till färjan Rødby-Puttgarden.
Svenskarna får 16 mil kortare väg till Tyskland och tågresan Köpenhamn-Hamburg som idag tar 4,5 timmar kommer att avverkas två timmar snabbare.
Med bil kommer resan att gå en timme snabbare och tunneln minskar även kostnaderna för godstransporter.
Nu konstaterar politikerna på båda sidor Öresund att bron där inte kommer att räcka till för att klara trafiken, inte minst när mer gods ska fraktas denna väg då Fehmarn Bält-tunneln är klar. Risken för en flaskhals vid Öresund är överhängande.
Senaste nytt
Ny tunnelbana
Kapaciteten när det gäller persontrafik vill skånska och danska politiker lösa genom en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.
Om inget görs är risken stor för en flaskhals vid Öresund om inte ytterligare en fast förbindelse skapas.
I debatten har tre nya förbindelser diskuterats. Helsingborg-Helsingör, Europaspåret Landskrona-Köpenhamn och alltså Öresundsmetron Malmö-Köpenhamn.
Regeringen gav Trafikverket uppdrag att analysera saken.
”Behövs inget före 2050”
Nu har Trafikverket kommit fram till sitt svar. Det behövs inget nytt, varken för järnväg eller bilar och tung trafik över Öresund, åtminstone inte innan 2050-talet.
Öresundsbron räcker till för både bilar, tung trafik och järnväg, är beskedet.
Problemen finns i stället på landsidorna i både Sverige och Danmark. Det är de som står för flaskhalsarna.
”Vi tar i utredningen inte ställning varken för eller emot någon av de tre projekten, men vi ser att de har positiva bidrag på olika sätt. I vårt utredningsuppdrag har vi tittat på hur de skulle lösa utmaningar gällande kapacitet och redundans och vår slutsats är att förbindelserna inte fullt ut löser de utmaningarna som finns på ett effektivt sätt”, säger Anna Wildt-Persson, Trafikverkets direktör för södra regionen, i en kommentar som i sig är ett konstverk av inga besked om något alls.
Den slutliga lösningen?
Enligt Trafikverket ett fortsatt utredande, gemensamt av svenska och danska transportmyndigheter.
Skånska politiker vill ha tunnelbana till Köpenhamn. Dagens PS
Rekordtunneln ger svenskar 16 mil kortare väg till Tyskland. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.